17 webwinkels samen in één fysieke 'showroom'

17 webwinkels samen in één fysieke 'showroom'

Morgen wordt in Haarlem een pop-upwinkel geopend die producten van zeventien webwinkels zal uitstallen. Drijvende kracht achter de winkel is The Pop Up Company, dat leegstaande winkelpanden huurt om er tijdelijke winkels in te vestigen.

Na drie weken weer weg

De winkel komt in de Drossestraat in het nieuwe winkelgebied de Raaks in Haarlem en zal de eerste winkel van The Pop Up Company zijn. "We willen snel opduiken in de winkelstraat en na drie weken weer snel weg zijn", zegt initiatiefneemster Eleonora Honings aan Twinkle.

 

De webwinkels kunnen tegen vaste prijzen een stek in de winkel/toonzaal huren. Dat kan een gedeelte van de winkel zijn, maar ook slechts een schap. "Daarnaast betalen ze een commissie per verkocht item", vertelt Honings.

 

Assortiment in evenwicht houden

In eerste instantie moest het bedrijf de webwinkels zelf contacteren, maar ondertussen is er wel wat interesse ontstaan voor het concept. "We zagen tijdens de voorbereidingen voor de winkel in Haarlem dat er steeds meer interesse voor ons concept kwam vanuit webwinkeliers, waardoor we ook veel aanmeldingen kregen. Van deze webshops kiezen wij welke zouden passen in onze pop-up stores om de winkel qua assortiment evenwichtig te houden", gaat Honings verder bij Twinkle.

 

Op 7 november sluit de winkel opnieuw zijn deuren en wordt het project samen met de webwinkels geëvalueerd. "Aan de hand van deze evaluatie kunnen we meerdere pop-up stores gaan openen in andere plaatsen, maar ook opnieuw in Haarlem", zegt Honings. The Pop Up Company zou al bezig zijn met enkele nieuwe locaties, maar daar wilde Honings voorlopig nog niet over uitweiden.

 

Gelijkaardig Boqz opent in Eindhoven

Op 18 november opent Boqz in Eindhoven een gelijkaardig concept. Daar kunnen verkopers verschillende boxjes huren in een winkel om hun producten in te tonen. Ook hier betalen verkopers een vaste huurprijs, al moeten ze bij Boqz geen commissie betalen op verkochte producten.

 

Het grootste verschil met The Pop Up Company is dat Boqz een vaste locatie zal hebben en dat het om contracten van minstens drie maanden gaat. Bovendien gaat het in Eindhoven om kleine, maar wel veel meer (de initiatiefnemer spreekt van driehonderd) plaatsen voor webwinkels.

Tags: