2012 was opnieuw succesjaar voor Bol.com

2012 was opnieuw succesjaar voor Bol.com

De drie nieuwe speciaalzaken die Bol.com in 2012 opende, de introductie van gratis verzending vanaf 20 euro, de uitrol van Bol.com- afhaalpunten bij Albert Heijn en de verdubbeling van het aantal klanten in België hebben vorig jaar voor een snelle groei gezorgd, zo meldt het Nederlandse internetwarenhuis.

Geen omzetcijfers dit jaar

Rond deze periode van het jaar stuurde Bol.com altijd een persbericht met de financiële cijfers van het voorbije jaar. Sinds Nederlands grootste webwarenhuis door het beursgenoteerde Ahold werd ingelijfd, staan er echter veel minder cijfers - en al helemaal geen omzetcijfers meer - in dat persbericht.

 

Al neemt dat niet weg dat, uit de cijfers die er wél staan, af te leiden valt dat Bol.com er een succesjaar op heeft zitten:

  • De drie nieuwe speciaalzaken die Bol.com in 2012 opende, met alles voor baby, koken & tafelen en mooi & gezond, "scoren al sinds de opening boven verwachting." Ook dit jaar staan nog nieuwe speciaalzaken op de planning.
  • De uitrol van afhaalpunten in vestigingen van Albert Heijn (nu al 59) "voorziet in een duidelijke behoefte. Nu al wordt meer dan vijf procent van alle bestellingen binnen het verzorgingsgebied daar afgehaald, vaak in combinatie met de dagelijkse boodschappen. Dat is een verdubbeling ten opzichte van verwachtingen vooraf".
  • Het aantal bestellingen dat naar adressen in België werd verstuurd, steeg aanzienlijk. Het aantal klanten verdubbelde er. In België is inmiddels ook het eerste afhaalpunt in een Albert Heijn geopend, in Antwerpen.
  • Ook de openstelling van Bol.com voor andere verkopers draagt bij tot de groei: "Inmiddels verkopen zo’n 2.500 grote en kleine winkels hun artikelen via bol.com. Deze winkelformule zorgt er niet alleen voor dat we de klant meer keuze kunnen bieden in het aantal artikelen, maar ook in beschikbaarheid en prijs." Het totale assortiment op Bol.com steeg zo met 10% tot circa zes miljoen referenties.

 

Welke omzet Bol.com heeft gerealiseerd, is dus niet geweten. Volgens analisten zou die ergens tussen de 430 en de 450 miljoen euro liggen, een groei met zo'n 15 à 20%. Dat leiden ze af uit de recentste jaarresultaten van Ahold voor Nederland, waaruit blijkt dat Bol.com goed is voor een groot deel van de 7,7% groei die het concern er optekende: zonder het webwarenhuis zouden de verkopen van Ahold er maar 0,2% zijn op vooruitgegaan.

 

Al bijna 1/3 via smartphone of tablet

Intussen komt al 13,5% van de bezoekers via een smartphone en 15,1% via een tablet-pc. Dat is een verdubbeling tegenover vorig jaar, dankzij de opening van een totaal nieuwe mobiele winkel in september vorig jaar.

 

Bol.com verwacht overigens dat die trend zich ook dit jaar nog zal doorzetten, mede dankzij het aanbieden van apps: "Vermoedelijk winkelt eind 2013 al meer dan 40% van alle klanten van Bol.com via hun smartphone of tablet", klinkt het.

Tags: