3 Suisses zet zijn webshops in de etalage

3 Suisses zet zijn webshops in de etalage

3SI, het voormalige 3 Suisses International, stopt met onlineverkoop en focust voortaan op de dienstverlening aan e-commercebedrijven. Bij de zoveelste herstructurering gaan 80 jobs voor de bijl, hoofdzakelijk in Frankrijk.

Ook het Belgische Unigro te koop

“De groep 3SI heeft beslist de e-commerceactiviteiten in Frankrijk, België, Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië in de verkoop te zetten", zo heeft het Franse bedrijf ‑ dat sinds 2014 deel uitmaakt van het Duitse postorderbedrijf Otto ‑ in een persbericht laten weten. Onder meer het Belgische Unigro (foto), dat artikelen voor huisinrichting aanbiedt, staat te koop.

 

"We moeten deze tussenstap maken, met name de oprichting van een nieuwe structuur met een veertigtal medewerkers waaraan ook 3Suisses Belgium met zijn 23 medewerkers wordt toegevoegd, om verkocht te worden", zo liet een woordvoerder verstaan aan Belga. "Tachtig jobs zullen verdwijnen.”

 

“Dat betekent niet dat 3 Suisses zal verdwijnen of dat het binnenkort dicht gaat”, maakt woordvoerder Antoine Pernod zich sterk. “De verkoop in een nieuwe structuur, gefocust op e-commerce en verlost van randactiviteiten (verzekeringen, reizen e.d.) die daar niet langer op hun plaats waren, zal het bedrijf de kans geven om met een wit blad te herbeginnen.” De groep hoopt dat de verkoop “binnen de 12 maanden” rond zal zijn.

 

Schuldenberg van 650 miljoen euro

Het voormalige 3 Suisses, opgericht in Roubaix in 1932, zit al lang in de problemen. Sinds 2009 gingen bij de voormalige postordergigant al een duizendtal jobs voor de bijl. In 2014 besliste 3Suisses om niet langer de dikke catalogus uit te geven waarmee het bedrijf groot was geworden, maar volop de e-commercekaart te trekken. Op die manier hoopte de groep een vuist te maken tegen de Amazons en Zalando’s van deze wereld, die om de haverklap hun aanbod vernieuwden, iets wat met een catalogus veel moeilijker, om niet te zeggen onmogelijk is.

 

Die drastische beslissing bracht echter geen soelaas: in 2015 boekte de groep alweer een verlies van 60 miljoen euro bij een omzet van 120 miljoen euro (een tiental jaar geleden zat de omzet nog in de buurt van één miljard euro). Dat brengt het totale verlies sinds 2009 op 650 miljoen euro.