4 op 5 Nederlandse internetgebruikers kopen online

4 op 5 Nederlandse internetgebruikers kopen online

Het Nederlandse Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) heeft becijferd dat vorig jaar vier op vijf internetgebruikers in Nederland een product of een dienst online hebben gekocht. Dat komt neer op 9,8 miljoen online klanten van de in totaal 12,3 miljoen Nederlandse internetgebruikers.

Aantal frequente e-shoppers stijgt

Het aantal frequente e-shoppers komt momenteel neer op 58 procent van het totaal aantal internetgebruikers. Dat is een stijging ten opzichte van de voorgaande jaren: in 2011 en in 2010 lag dat cijfer nog op 55 procent. De drempel voor online aankopen lijkt in Nederland dus steeds lager te worden, waardoor meer en meer mensen de stap durven zetten.

 

Reizen blijft de populairste categorie voor online aankopen, van kortbij gevolgd door de categorie Kleding en sportartikelen. In 2012 kocht ruim de helft van de frequente e-shoppers online kleding. Wel valt op dat vrouwen online flink meer kledij kopen dan mannen. Mannen houden het dan weer op software, hardware en andere elektronica.

 

Zeventig procent van de verkochte goederen online zijn nieuw. Vooral kleinere aankopen, tot maximaal 500 euro, blijven populair. Bij tweedehands aankopen wordt gemiddeld minder uitgegeven dan voor nieuwe producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top