4 op 5 Nederlandse internetgebruikers kopen online

4 op 5 Nederlandse internetgebruikers kopen online

Het Nederlandse Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) heeft becijferd dat vorig jaar vier op vijf internetgebruikers in Nederland een product of een dienst online hebben gekocht. Dat komt neer op 9,8 miljoen online klanten van de in totaal 12,3 miljoen Nederlandse internetgebruikers.

Aantal frequente e-shoppers stijgt

Het aantal frequente e-shoppers komt momenteel neer op 58 procent van het totaal aantal internetgebruikers. Dat is een stijging ten opzichte van de voorgaande jaren: in 2011 en in 2010 lag dat cijfer nog op 55 procent. De drempel voor online aankopen lijkt in Nederland dus steeds lager te worden, waardoor meer en meer mensen de stap durven zetten.

 

Reizen blijft de populairste categorie voor online aankopen, van kortbij gevolgd door de categorie Kleding en sportartikelen. In 2012 kocht ruim de helft van de frequente e-shoppers online kleding. Wel valt op dat vrouwen online flink meer kledij kopen dan mannen. Mannen houden het dan weer op software, hardware en andere elektronica.

 

Zeventig procent van de verkochte goederen online zijn nieuw. Vooral kleinere aankopen, tot maximaal 500 euro, blijven populair. Bij tweedehands aankopen wordt gemiddeld minder uitgegeven dan voor nieuwe producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wehkamp laat fietskoeriers pakjes leveren

24/11/2017

Online warenhuis Wehkamp gaat in twaalf steden een deel van de bestellingen laten bezorgen door Fietskoeriers.nl. Het werkt daarvoor samen met DHL, dat zo mee wil werken aan een duurzame samenleving.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top