47% extra omzet voor webwinkels dankzij Sinterklaas | RetailDetail

47% extra omzet voor webwinkels dankzij Sinterklaas

47% extra omzet voor webwinkels dankzij Sinterklaas

Online retailers verwachten dat ze voor de periode tussen 1 november en 5 december een extra omzet van 225 miljoen euro zullen halen. Dat is 47 procent meer dan de gemiddelde omzet in de weken voor de feestdagen.

"Vaste plek verworven"

Vorig jaar haalden de online retailers een extra omzet van 42 procent per week tijdens de periode vlak voor Sinterklaas. Dit jaar stijgt dat al naar 47 procent, wat neerkomt op een bedrag van 45 miljoen euro extra weekomzet in de vijf weken tot aan Sinterklaas. De gemiddelde online weekomzet komt zo uit op 140 miljoen euro voor die periode, blijkt uit een onderzoek van Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research.

 

In de lijst van verwachte verkoopstoppers voor Sinterklaas staan de klassieke cadeaus, zoals Lego, Playmobil, videogames en ander speelgoed, maar ook tablets en smartphones staan blijkbaar hoog op het verlanglijstje voor de Sint.


"Webwinkels doen het weer erg goed tijdens de Sinterklaasperiode. Het online kanaal heeft voor de Sint een vaste plek verworven als aankoopkanaal. De Sint bestelt de cadeaus graag vanuit zijn stoomboot. Met zijn smartphone en tablet is hij 24/7 online en kan hij gemakkelijk en snel zijn aankopen doen", zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.

 

Bijna een derde van de online retailers verwacht dat wel de consument in de komende jaren zijn aankopen zal verschuiven van Sinterklaas naar Kerstmis. De prognose voor Kerstmis zal vlak voor de feestdag worden vrijgegeven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.