55-plussers spelen ook online op veilig | RetailDetail

55-plussers spelen ook online op veilig

55-plussers spelen ook online op veilig

Ruim de helft van de Nederlandse 55-plussers verwachten dat ze de komende twee jaar meer online zullen kopen. Toch blijven ze ook dan meer zekerheid inbouwen: zo zijn eerdere ervaringen en positieve reviews belangrijk om hen over de streep te halen.

55-plussers zijn belangrijke doelgroep

De bevraging leert dat 55-plussers vooral kiezen voor het vertrouwde. Zo blijft fysiek winkelen de voorkeur hebben: vooral de dagelijkse boodschappen en schoonheidsproducten worden offline gekocht. Daarbij kiezen ze ook vaker voor lokale winkels, omdat ze de internationale ketens minder vertrouwen. Ruim een derde geeft ook aan dat eerdere winkelervaringen een belangrijke rol spelen in hun keuze: vier op de vijf bevraagden stelt dat ze er niet gaan shoppen als ze de winkel niet kennen.

 

Toch hebben de 55-plussers de voorbije twee jaar meer online gekocht: 30% liet zich verleiden tot een webaankoop van consumentenelektronica, 29% bestelde een reis of boekte een hotel online en 23% nam de pc of de laptop voor de aankoop van kleding, schoenen of accessoires. Opmerkelijk is dat de 55-plussers die online kopen hiervoor zowat alle toestellen gebruiken. 34% van de 55+ers koopt online via de laptop,  28% via een desktop, 27% via een tablet en 25% via de mobiele telefoon.

 

Gemak bevordert, verzendingskosten remmen af

Als voordelen zien de 55-plussers vooral het thuis kunnen bestellen (59%), het laten leveren binnen de 24 uren (48%), het kunnen vergelijken van producten (48%), de tijdsbesparing 38% en het prijspeil (38%). Ze zitten daarmee zowat op dezelfde golflengte als de jongere generatie, al hecht die laatste veel meer belang aan de snelle levertijden en het prijspeil.

 

De voornaamste belemmeringen om niet online te kopen, zijn het niet kunnen zien of betasten van het product (65%), de verzendingskosten (51%) en de inschatting van de betrouwbaarheid van de webwinkel (39%). De komende jaren zullen 55-plussers niettemin meer online kopen. 55% zegt alvast die intentie te hebben. 41% gaat uit van een status quo en slechts 4% zegt meer te kiezen voor fysieke winkels.

 

GfK bevroeg in een onderzoek naar het online aankoopgedrag van Nederlandse 55-plussers 800 consumenten uit die leeftijdscategorie, alsook een vergelijkingsgroep van bijna 200 mannen en vrouwen tussen 18 en 30 jaar. De studie werd besteld door Webloyalty, dat zich toelegt op het ontwikkelen van spaar- en getrouwheidsprogramma’s voor klanten van online winkels. Het bedrijf wil ermee het belang van de vergrijzende consument benadrukken. Dertig procent van de Nederlandse bevolking zit immers in de groep van de 55-plussers, goed voor ruim vijf miljoen mensen. De zogenaamde Millennials maken daarentegen maar een kwart van de totale populatie uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.