9 op 10 retailers blijven blind voor mobiele gebruikers

9 op 10 retailers blijven blind voor mobiele gebruikers

Amper elf procent van 174 bestudeerde Nederlandse retailers heeft een mobiele website die voldoet aan de gebruiksvereisten van de consument. Rekening houdend met het steeds stijgende belang van mobiele retail in de omzetcijfers, is dat een trieste vaststelling.

Amper 11% heeft deftige mobiele website

Niet meer dan negentien van de 174 bedrijven die werden geanalyseerd, waren erin geslaagd hun mobiele website helemaal op punt te zetten. Vooral warenhuizen, bedrijven uit de entertainmentsector en voedingsspeciaalzaken zijn toch nog enigszins mee, blijkt uit een onderzoek van Mobilosoft.

 

Een mobiele website moet binnen de vijf seconden geladen zijn, anders haakt driekwart van de consumenten gewoon af. Desondanks voldoen in het onderzoek amper negen (!) mobiele websites aan deze eis.

 

Naast de laadsnelheid is ook gemakkelijke navigatie een belangrijke troef. De belangrijkste info moet meteen te vinden zijn: openingstijden en adressen van fysieke winkels voor klanten die een winkel willen bezoeken, kortingsacties voor offline en online klanten.

 

Wehkamp als goede voorbeeld

In zijn vooruitblik op het RetailDetail-congres van morgen 25 april had Jorg Snoeck al gelijkaardige cijfers aangehaald. Hij maakt wel een onderscheid tussen twee soorten consumenten: smartphone-bezitters gebruiken hun hebbeding vaak om informatie op te zoeken als ze al onderweg zijn. Even kijken of de winkel waar ze naartoe willen nog open is, bijvoorbeeld.

 

Tablets worden dan weer wel zeer vaak gebruikt om echt te shoppen. Retailers die hun website niet bijzonder vlot toegankelijk maken voor tablet-gebruikers, riskeren die klanten ook echt kwijt te zijn – en vaak is dat voorgoed.

 

Zij die wel inspelen op tablets, plukken daar dan weer snel de vruchten van: kijk maar naar Wehkamp, dat zijn m-tailomzet vorig jaar letterlijk zag verdrievoudigen. Betere bewijzen voor de stelling "Het is echt Switch or die" zijn moeilijk te vinden, aldus nog Snoeck.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top