9 op 10 retailers blijven blind voor mobiele gebruikers | RetailDetail

9 op 10 retailers blijven blind voor mobiele gebruikers

9 op 10 retailers blijven blind voor mobiele gebruikers

Amper elf procent van 174 bestudeerde Nederlandse retailers heeft een mobiele website die voldoet aan de gebruiksvereisten van de consument. Rekening houdend met het steeds stijgende belang van mobiele retail in de omzetcijfers, is dat een trieste vaststelling.

Amper 11% heeft deftige mobiele website

Niet meer dan negentien van de 174 bedrijven die werden geanalyseerd, waren erin geslaagd hun mobiele website helemaal op punt te zetten. Vooral warenhuizen, bedrijven uit de entertainmentsector en voedingsspeciaalzaken zijn toch nog enigszins mee, blijkt uit een onderzoek van Mobilosoft.

 

Een mobiele website moet binnen de vijf seconden geladen zijn, anders haakt driekwart van de consumenten gewoon af. Desondanks voldoen in het onderzoek amper negen (!) mobiele websites aan deze eis.

 

Naast de laadsnelheid is ook gemakkelijke navigatie een belangrijke troef. De belangrijkste info moet meteen te vinden zijn: openingstijden en adressen van fysieke winkels voor klanten die een winkel willen bezoeken, kortingsacties voor offline en online klanten.

 

Wehkamp als goede voorbeeld

In zijn vooruitblik op het RetailDetail-congres van morgen 25 april had Jorg Snoeck al gelijkaardige cijfers aangehaald. Hij maakt wel een onderscheid tussen twee soorten consumenten: smartphone-bezitters gebruiken hun hebbeding vaak om informatie op te zoeken als ze al onderweg zijn. Even kijken of de winkel waar ze naartoe willen nog open is, bijvoorbeeld.

 

Tablets worden dan weer wel zeer vaak gebruikt om echt te shoppen. Retailers die hun website niet bijzonder vlot toegankelijk maken voor tablet-gebruikers, riskeren die klanten ook echt kwijt te zijn – en vaak is dat voorgoed.

 

Zij die wel inspelen op tablets, plukken daar dan weer snel de vruchten van: kijk maar naar Wehkamp, dat zijn m-tailomzet vorig jaar letterlijk zag verdrievoudigen. Betere bewijzen voor de stelling "Het is echt Switch or die" zijn moeilijk te vinden, aldus nog Snoeck.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.