9 op 10 retailers blijven blind voor mobiele gebruikers

9 op 10 retailers blijven blind voor mobiele gebruikers

Amper elf procent van 174 bestudeerde Nederlandse retailers heeft een mobiele website die voldoet aan de gebruiksvereisten van de consument. Rekening houdend met het steeds stijgende belang van mobiele retail in de omzetcijfers, is dat een trieste vaststelling.

Amper 11% heeft deftige mobiele website

Niet meer dan negentien van de 174 bedrijven die werden geanalyseerd, waren erin geslaagd hun mobiele website helemaal op punt te zetten. Vooral warenhuizen, bedrijven uit de entertainmentsector en voedingsspeciaalzaken zijn toch nog enigszins mee, blijkt uit een onderzoek van Mobilosoft.

 

Een mobiele website moet binnen de vijf seconden geladen zijn, anders haakt driekwart van de consumenten gewoon af. Desondanks voldoen in het onderzoek amper negen (!) mobiele websites aan deze eis.

 

Naast de laadsnelheid is ook gemakkelijke navigatie een belangrijke troef. De belangrijkste info moet meteen te vinden zijn: openingstijden en adressen van fysieke winkels voor klanten die een winkel willen bezoeken, kortingsacties voor offline en online klanten.

 

Wehkamp als goede voorbeeld

In zijn vooruitblik op het RetailDetail-congres van morgen 25 april had Jorg Snoeck al gelijkaardige cijfers aangehaald. Hij maakt wel een onderscheid tussen twee soorten consumenten: smartphone-bezitters gebruiken hun hebbeding vaak om informatie op te zoeken als ze al onderweg zijn. Even kijken of de winkel waar ze naartoe willen nog open is, bijvoorbeeld.

 

Tablets worden dan weer wel zeer vaak gebruikt om echt te shoppen. Retailers die hun website niet bijzonder vlot toegankelijk maken voor tablet-gebruikers, riskeren die klanten ook echt kwijt te zijn – en vaak is dat voorgoed.

 

Zij die wel inspelen op tablets, plukken daar dan weer snel de vruchten van: kijk maar naar Wehkamp, dat zijn m-tailomzet vorig jaar letterlijk zag verdrievoudigen. Betere bewijzen voor de stelling "Het is echt Switch or die" zijn moeilijk te vinden, aldus nog Snoeck.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top