9 op 10 retailers blijven blind voor mobiele gebruikers

9 op 10 retailers blijven blind voor mobiele gebruikers

Amper elf procent van 174 bestudeerde Nederlandse retailers heeft een mobiele website die voldoet aan de gebruiksvereisten van de consument. Rekening houdend met het steeds stijgende belang van mobiele retail in de omzetcijfers, is dat een trieste vaststelling.

Amper 11% heeft deftige mobiele website

Niet meer dan negentien van de 174 bedrijven die werden geanalyseerd, waren erin geslaagd hun mobiele website helemaal op punt te zetten. Vooral warenhuizen, bedrijven uit de entertainmentsector en voedingsspeciaalzaken zijn toch nog enigszins mee, blijkt uit een onderzoek van Mobilosoft.

 

Een mobiele website moet binnen de vijf seconden geladen zijn, anders haakt driekwart van de consumenten gewoon af. Desondanks voldoen in het onderzoek amper negen (!) mobiele websites aan deze eis.

 

Naast de laadsnelheid is ook gemakkelijke navigatie een belangrijke troef. De belangrijkste info moet meteen te vinden zijn: openingstijden en adressen van fysieke winkels voor klanten die een winkel willen bezoeken, kortingsacties voor offline en online klanten.

 

Wehkamp als goede voorbeeld

In zijn vooruitblik op het RetailDetail-congres van morgen 25 april had Jorg Snoeck al gelijkaardige cijfers aangehaald. Hij maakt wel een onderscheid tussen twee soorten consumenten: smartphone-bezitters gebruiken hun hebbeding vaak om informatie op te zoeken als ze al onderweg zijn. Even kijken of de winkel waar ze naartoe willen nog open is, bijvoorbeeld.

 

Tablets worden dan weer wel zeer vaak gebruikt om echt te shoppen. Retailers die hun website niet bijzonder vlot toegankelijk maken voor tablet-gebruikers, riskeren die klanten ook echt kwijt te zijn – en vaak is dat voorgoed.

 

Zij die wel inspelen op tablets, plukken daar dan weer snel de vruchten van: kijk maar naar Wehkamp, dat zijn m-tailomzet vorig jaar letterlijk zag verdrievoudigen. Betere bewijzen voor de stelling "Het is echt Switch or die" zijn moeilijk te vinden, aldus nog Snoeck.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Back to top