9 op 10 retailers blijven blind voor mobiele gebruikers | RetailDetail

9 op 10 retailers blijven blind voor mobiele gebruikers

9 op 10 retailers blijven blind voor mobiele gebruikers

Amper elf procent van 174 bestudeerde Nederlandse retailers heeft een mobiele website die voldoet aan de gebruiksvereisten van de consument. Rekening houdend met het steeds stijgende belang van mobiele retail in de omzetcijfers, is dat een trieste vaststelling.

Amper 11% heeft deftige mobiele website

Niet meer dan negentien van de 174 bedrijven die werden geanalyseerd, waren erin geslaagd hun mobiele website helemaal op punt te zetten. Vooral warenhuizen, bedrijven uit de entertainmentsector en voedingsspeciaalzaken zijn toch nog enigszins mee, blijkt uit een onderzoek van Mobilosoft.

 

Een mobiele website moet binnen de vijf seconden geladen zijn, anders haakt driekwart van de consumenten gewoon af. Desondanks voldoen in het onderzoek amper negen (!) mobiele websites aan deze eis.

 

Naast de laadsnelheid is ook gemakkelijke navigatie een belangrijke troef. De belangrijkste info moet meteen te vinden zijn: openingstijden en adressen van fysieke winkels voor klanten die een winkel willen bezoeken, kortingsacties voor offline en online klanten.

 

Wehkamp als goede voorbeeld

In zijn vooruitblik op het RetailDetail-congres van morgen 25 april had Jorg Snoeck al gelijkaardige cijfers aangehaald. Hij maakt wel een onderscheid tussen twee soorten consumenten: smartphone-bezitters gebruiken hun hebbeding vaak om informatie op te zoeken als ze al onderweg zijn. Even kijken of de winkel waar ze naartoe willen nog open is, bijvoorbeeld.

 

Tablets worden dan weer wel zeer vaak gebruikt om echt te shoppen. Retailers die hun website niet bijzonder vlot toegankelijk maken voor tablet-gebruikers, riskeren die klanten ook echt kwijt te zijn – en vaak is dat voorgoed.

 

Zij die wel inspelen op tablets, plukken daar dan weer snel de vruchten van: kijk maar naar Wehkamp, dat zijn m-tailomzet vorig jaar letterlijk zag verdrievoudigen. Betere bewijzen voor de stelling "Het is echt Switch or die" zijn moeilijk te vinden, aldus nog Snoeck.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.