Aantal tabletgebruikers stijgt explosief | RetailDetail

Aantal tabletgebruikers stijgt explosief

Aantal tabletgebruikers stijgt explosief

Het aantal Nederlanders met een tabletcomputer blijft explosief groeien. In de eerste zes maanden is het aantal gebruikers met ruim 1 miljoen toegenomen tot 2,8 miljoen. De iPad van Apple is met afstand marktleider.

Gebruikers én gebruik nemen fors toe

Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Intomart GfK, die zijn gepubliceerd in het jaarlijkse onderzoek Trends in Digitale Media. In december 2011 stond de teller voor wat betreft het aantal tabletgebruikers nog op 1,7 miljoen.

 

Niet alleen het aantal gebruikers groeit fors, dit geldt ook voor het gebruik zelf. Intussen zegt 73 procent de tablet één of meer keer per dag te gebruiken, vooral thuis (96%). De tablet wordt daarbij in toenemende mate ingezet om televisie te kijken, radio te luisteren of het nieuws via websites of apps te volgen.

 

Apple-fans blijven het fanatiekst

De iPad van Apple is met afstand de marktleider in Nederland, voor de Android-bezitters op plaats twee. Ten opzichte van andere merken tablets zijn gebruikers van de iPad bovendien veel actiever. Zo downloaden ze gemiddeld twee keer zo veel apps als bezitters van een tablet van een ander merk. YouTube is de meest gedownloade app.

 

Ook het aantal bezitters van smartphones blijft toenemen. In de afgelopen zes maanden is het aantal bezitters toegenomen van 5,4 miljoen naar 6 miljoen. IPhone-bezitters downloaden daarbij gemiddeld drie keer zo veel apps als bezitters van smartphones met andere besturingssystemen.

 

De opmars van de tablet en de smartphone zijn een indicator dat Nederlanders steeds vaker op andere manieren gebruik maakt van internet dan achter de pc of laptop. Dat betekent dat de druk voor webwinkels om te site te optimaliseren voor mobiel gebruik toeneemt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.