Aantal tabletgebruikers stijgt explosief

Aantal tabletgebruikers stijgt explosief

Het aantal Nederlanders met een tabletcomputer blijft explosief groeien. In de eerste zes maanden is het aantal gebruikers met ruim 1 miljoen toegenomen tot 2,8 miljoen. De iPad van Apple is met afstand marktleider.

Gebruikers én gebruik nemen fors toe

Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Intomart GfK, die zijn gepubliceerd in het jaarlijkse onderzoek Trends in Digitale Media. In december 2011 stond de teller voor wat betreft het aantal tabletgebruikers nog op 1,7 miljoen.

 

Niet alleen het aantal gebruikers groeit fors, dit geldt ook voor het gebruik zelf. Intussen zegt 73 procent de tablet één of meer keer per dag te gebruiken, vooral thuis (96%). De tablet wordt daarbij in toenemende mate ingezet om televisie te kijken, radio te luisteren of het nieuws via websites of apps te volgen.

 

Apple-fans blijven het fanatiekst

De iPad van Apple is met afstand de marktleider in Nederland, voor de Android-bezitters op plaats twee. Ten opzichte van andere merken tablets zijn gebruikers van de iPad bovendien veel actiever. Zo downloaden ze gemiddeld twee keer zo veel apps als bezitters van een tablet van een ander merk. YouTube is de meest gedownloade app.

 

Ook het aantal bezitters van smartphones blijft toenemen. In de afgelopen zes maanden is het aantal bezitters toegenomen van 5,4 miljoen naar 6 miljoen. IPhone-bezitters downloaden daarbij gemiddeld drie keer zo veel apps als bezitters van smartphones met andere besturingssystemen.

 

De opmars van de tablet en de smartphone zijn een indicator dat Nederlanders steeds vaker op andere manieren gebruik maakt van internet dan achter de pc of laptop. Dat betekent dat de druk voor webwinkels om te site te optimaliseren voor mobiel gebruik toeneemt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wehkamp laat fietskoeriers pakjes leveren

24/11/2017

Online warenhuis Wehkamp gaat in twaalf steden een deel van de bestellingen laten bezorgen door Fietskoeriers.nl. Het werkt daarvoor samen met DHL, dat zo mee wil werken aan een duurzame samenleving.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top