Aantal webwinkels blijft explosief groeien | RetailDetail

Aantal webwinkels blijft explosief groeien

Aantal webwinkels blijft explosief groeien
Het aantal webwinkeliers in Nederland blijft explosief groeien. In 2011 meldden zich ongeveer 7300 nieuwkomers aan bij de Kamers van Koophandel. Het aantal afhakers blijft echter ook hoog: 3700 ondernemers beëindigden hun inschrijving.

Het gaat hierbij om winkeliers die zich onder de noemer 'detailhandel via postorder en internet' hebben ingeschreven bij de Kamers van Koophandel. Kleinschalige activiteiten zonder bedrijfsvorm of bestaande bedrijven die met internet begonnen, zitten lang niet altijd in deze cijfers. Dat geldt ook voor buitenlandse webwinkeliers die zich ook op Nederland richten.

 

Stijging nog groter dan in 2010

Het groeicijfer ligt nog boven het aantal in 2010, toen 6600 nieuwe bedrijven zich inschreven. Het zijn waarschijnlijk vooral de relatief lage kosten voor het openen van een webwinkel die veel ondernemers naar het internet trekken. Daarnaast kan een webwinkel vaak parttime worden gedaan, bijvoorbeeld als bijverdienste. De snelgroeiende online bestedingen maken het bovendien een extra aantrekkelijke markt.

 

Volgens de Kamers van Koophandel houden zich al nu 24.500 bedrijven zich bezig met online detailhandel. Brancheorganisatie Thuiswinkel.org denkt echter dat het aantal webwinkels in Nederland in totaal al de veertigduizend aan het naderen is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Back to top