Aanvallen op iDeal kosten webwinkels miljoenen

Aanvallen op iDeal kosten webwinkels miljoenen

Nederlandse webwinkels zijn tientallen miljoenen euro's aan omzet misgelopen door de DDOS-aanvallen op de technische infrastructuur van betaaldienst iDeal. Hun belangenbehartigers noemen het omzetverlies 'onacceptabel'.

Betalingen alweer urenlang onmogelijk

Door aanvallen van buitenaf was het iDeal-systeem de afgelopen dagen urenlang niet bereikbaar. Daardoor konden consumenten hun betalingen niet via deze methode uitvoeren. Een jaar geleden deden zich ook al  soortgelijke problemen voor, waardoor de schade intussen in de tientallen miljoenen loopt, stelt Thuiswinkel.org. MKB Nederland noemt het 'onacceptabel'. De problemen deden zich deze keer vooral voor bij ING, maar ook andere banken werden getroffen.

 

Volgens de partijen heeft de storing van een jaar geleden niet tot voldoende spoed geleid bij het voorkomen van soortgelijke problemen in de toekomst. Hierover wordt al een jaar gepraat tussen de banken en belangenbehartigers van webwinkeliers. Deze moeten uiteindelijk leiden tot een prestatiecontract met de banken, maar daarvan is momenteel nog geen sprake. Volgens Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org lopen de gesprekken nog steeds en moet de komende weken of maanden meer duidelijkheid komen over de te maken afspraken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Nieuw distributiecentrum voor Picnic in Diemen

13/12/2017

Om verder te groeien in Noord- en Zuid-Holland opent online boodschappendienst Picnic een nieuw distributiecentrum in Diemen. Er zullen zo'n 300 mensen worden tewerkgesteld. 

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Back to top