Ahold begint met integratie Bol.com

Ahold begint met integratie Bol.com

Ahold is achter de schermen bezig met de integratie van Bol.com in de onderneming. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de mogelijkheid om combinaties te maken op het gebied van koken en huishouden en naar een samenwerking tussen Bol.com en drogisterijdochter Etos. "We hebben een goed plan om de groei van Bol.com te versnellen, maar niet vandaag", zei Ahold-topman Dick Boer in een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad.

Markt van 70 miljard binnen bereik

Mogelijk is Bol.com ook niet de laatste aankoop van Ahold in Nederland. "Ik sluit nooit wat uit met acquisities, maar met Bol.com zijn we een goede stap op weg… Met het belangrijkste deel van onze activiteiten richten wij ons op de dagelijkse boodschappen. Als je die echter breed definieert, zoals huishoudgoederen, ondergoed, kookspullen, entertainment en boeken, dan praat je opeens over een markt van 70 miljard euro."


Volgens Boer moeten supermarkten ook online een inhaalslag maken. "Als je in Nederland 10 procent voedingswaren verkoopt via internet, gaat het al snel om 3 miljard euro omzet. En kijk eens naar fashion: vijf jaar geleden zei iedereen dat het daar niet zou gebeuren, nu weten we wel beter." Met Bol.com heeft Ahold nu ook een mogelijkheid in huis om de online foodverkopen, zoals Albert Heijn die al biedt met Albert.nl, een duw in de rug te geven.


Van alle Nederlanders heeft 10 procent wel eens online boodschappen gedaan. Binnen die groep is Albert.nl goed voor een aandeel van 83 procent.


"Beleid in Nederland te onzeker"

Boer gebruikte het interview tevens om uit te halen naar de Nederlandse politiek. Hij vindt dat politici en bestuurders moeten afblijven van eenmaal gemaakte afspraken, zoals in het zogenoemde Kunduz-akkoord. "Het moet voor iedereen duidelijk zijn dat er echt door zure appels heen moet worden gebeten. Het is jammer dat ieder akkoord continu weer ter discussie wordt gesteld."


Volgens Boer hebben supermarkten in Nederland ook last van het onzekere beleid. "Dat heeft ook met vertrouwen te maken. De consumenten zijn terughoudend en kunnen overal besparingen op vinden, ook bij de dagelijkse boodschappen."

Tags: