Ahold begint met integratie Bol.com | RetailDetail

Ahold begint met integratie Bol.com

Ahold begint met integratie Bol.com

Ahold is achter de schermen bezig met de integratie van Bol.com in de onderneming. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de mogelijkheid om combinaties te maken op het gebied van koken en huishouden en naar een samenwerking tussen Bol.com en drogisterijdochter Etos. "We hebben een goed plan om de groei van Bol.com te versnellen, maar niet vandaag", zei Ahold-topman Dick Boer in een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad.

Markt van 70 miljard binnen bereik

Mogelijk is Bol.com ook niet de laatste aankoop van Ahold in Nederland. "Ik sluit nooit wat uit met acquisities, maar met Bol.com zijn we een goede stap op weg… Met het belangrijkste deel van onze activiteiten richten wij ons op de dagelijkse boodschappen. Als je die echter breed definieert, zoals huishoudgoederen, ondergoed, kookspullen, entertainment en boeken, dan praat je opeens over een markt van 70 miljard euro."


Volgens Boer moeten supermarkten ook online een inhaalslag maken. "Als je in Nederland 10 procent voedingswaren verkoopt via internet, gaat het al snel om 3 miljard euro omzet. En kijk eens naar fashion: vijf jaar geleden zei iedereen dat het daar niet zou gebeuren, nu weten we wel beter." Met Bol.com heeft Ahold nu ook een mogelijkheid in huis om de online foodverkopen, zoals Albert Heijn die al biedt met Albert.nl, een duw in de rug te geven.


Van alle Nederlanders heeft 10 procent wel eens online boodschappen gedaan. Binnen die groep is Albert.nl goed voor een aandeel van 83 procent.


"Beleid in Nederland te onzeker"

Boer gebruikte het interview tevens om uit te halen naar de Nederlandse politiek. Hij vindt dat politici en bestuurders moeten afblijven van eenmaal gemaakte afspraken, zoals in het zogenoemde Kunduz-akkoord. "Het moet voor iedereen duidelijk zijn dat er echt door zure appels heen moet worden gebeten. Het is jammer dat ieder akkoord continu weer ter discussie wordt gesteld."


Volgens Boer hebben supermarkten in Nederland ook last van het onzekere beleid. "Dat heeft ook met vertrouwen te maken. De consumenten zijn terughoudend en kunnen overal besparingen op vinden, ook bij de dagelijkse boodschappen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.