Ahold begint met integratie Bol.com

Ahold begint met integratie Bol.com

Ahold is achter de schermen bezig met de integratie van Bol.com in de onderneming. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de mogelijkheid om combinaties te maken op het gebied van koken en huishouden en naar een samenwerking tussen Bol.com en drogisterijdochter Etos. "We hebben een goed plan om de groei van Bol.com te versnellen, maar niet vandaag", zei Ahold-topman Dick Boer in een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad.

Markt van 70 miljard binnen bereik

Mogelijk is Bol.com ook niet de laatste aankoop van Ahold in Nederland. "Ik sluit nooit wat uit met acquisities, maar met Bol.com zijn we een goede stap op weg… Met het belangrijkste deel van onze activiteiten richten wij ons op de dagelijkse boodschappen. Als je die echter breed definieert, zoals huishoudgoederen, ondergoed, kookspullen, entertainment en boeken, dan praat je opeens over een markt van 70 miljard euro."


Volgens Boer moeten supermarkten ook online een inhaalslag maken. "Als je in Nederland 10 procent voedingswaren verkoopt via internet, gaat het al snel om 3 miljard euro omzet. En kijk eens naar fashion: vijf jaar geleden zei iedereen dat het daar niet zou gebeuren, nu weten we wel beter." Met Bol.com heeft Ahold nu ook een mogelijkheid in huis om de online foodverkopen, zoals Albert Heijn die al biedt met Albert.nl, een duw in de rug te geven.


Van alle Nederlanders heeft 10 procent wel eens online boodschappen gedaan. Binnen die groep is Albert.nl goed voor een aandeel van 83 procent.


"Beleid in Nederland te onzeker"

Boer gebruikte het interview tevens om uit te halen naar de Nederlandse politiek. Hij vindt dat politici en bestuurders moeten afblijven van eenmaal gemaakte afspraken, zoals in het zogenoemde Kunduz-akkoord. "Het moet voor iedereen duidelijk zijn dat er echt door zure appels heen moet worden gebeten. Het is jammer dat ieder akkoord continu weer ter discussie wordt gesteld."


Volgens Boer hebben supermarkten in Nederland ook last van het onzekere beleid. "Dat heeft ook met vertrouwen te maken. De consumenten zijn terughoudend en kunnen overal besparingen op vinden, ook bij de dagelijkse boodschappen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top