Ahold begint met integratie Bol.com

Ahold begint met integratie Bol.com

Ahold is achter de schermen bezig met de integratie van Bol.com in de onderneming. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de mogelijkheid om combinaties te maken op het gebied van koken en huishouden en naar een samenwerking tussen Bol.com en drogisterijdochter Etos. "We hebben een goed plan om de groei van Bol.com te versnellen, maar niet vandaag", zei Ahold-topman Dick Boer in een vraaggesprek met Het Financieele Dagblad.

Markt van 70 miljard binnen bereik

Mogelijk is Bol.com ook niet de laatste aankoop van Ahold in Nederland. "Ik sluit nooit wat uit met acquisities, maar met Bol.com zijn we een goede stap op weg… Met het belangrijkste deel van onze activiteiten richten wij ons op de dagelijkse boodschappen. Als je die echter breed definieert, zoals huishoudgoederen, ondergoed, kookspullen, entertainment en boeken, dan praat je opeens over een markt van 70 miljard euro."


Volgens Boer moeten supermarkten ook online een inhaalslag maken. "Als je in Nederland 10 procent voedingswaren verkoopt via internet, gaat het al snel om 3 miljard euro omzet. En kijk eens naar fashion: vijf jaar geleden zei iedereen dat het daar niet zou gebeuren, nu weten we wel beter." Met Bol.com heeft Ahold nu ook een mogelijkheid in huis om de online foodverkopen, zoals Albert Heijn die al biedt met Albert.nl, een duw in de rug te geven.


Van alle Nederlanders heeft 10 procent wel eens online boodschappen gedaan. Binnen die groep is Albert.nl goed voor een aandeel van 83 procent.


"Beleid in Nederland te onzeker"

Boer gebruikte het interview tevens om uit te halen naar de Nederlandse politiek. Hij vindt dat politici en bestuurders moeten afblijven van eenmaal gemaakte afspraken, zoals in het zogenoemde Kunduz-akkoord. "Het moet voor iedereen duidelijk zijn dat er echt door zure appels heen moet worden gebeten. Het is jammer dat ieder akkoord continu weer ter discussie wordt gesteld."


Volgens Boer hebben supermarkten in Nederland ook last van het onzekere beleid. "Dat heeft ook met vertrouwen te maken. De consumenten zijn terughoudend en kunnen overal besparingen op vinden, ook bij de dagelijkse boodschappen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top