Ahold neemt Bol.com over

Ahold neemt Bol.com over

Ahold koopt het onlinewarenhuis Bol.com voor 350 miljoen euro. Daarmee is Ahold in één klap een leidende speler op het gebied van de verkoop van non-food via internet in Nederland en België.

De overname komt niet als een verrassing. In het geruchtencircuit werd Ahold al langere tijd in verband gebracht met een grote onlineverkoper, maar dat was dan meestal over Wehkamp.nl. Bol.com, ooit opgericht door Bertelsmann, was de laatste jaren eigendom van de investeringsmaatschappijen Cyrte Investments en NPM Capital. Het bedrijf behaalde vorig jaar een omzet van 355 miljoen euro.

 

Populairste webwinkel van Nederland

Naar eigen zeggen is Bol.com de meest bezochte retailwebsite van Nederland met 3,4 miljoen actieve klanten en 17 miljoen verkochte producten. Bol.com wordt het vijfde merk waarmee Ahold in Nederland actief is, naast supermarktketen Albert Heijn, drogisterijketen Etos, slijterijketen Gall & Gall en de websupermarkt Albert.nl. Bol.com begon ooit als online boekverkoper, maar groeide in de loop van de jaren uit tot een compleet onlinewarenhuis.

 

De overname past in de ambities van Ahold, dat bij de supermarkten in Nederland tegen de grenzen van de groei aanloopt. Het bedrijf maakte bij de presentatie van de langetermijnstrategie enkele maanden geleden al duidelijk dat de verkoop van boeken en andere non-food een ambitie was. In de grotere supermarkten begon Albert Heijn twee jaar geleden met de verkoop van een Hema-achtig non-foodassortiment.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wehkamp laat fietskoeriers pakjes leveren

24/11/2017

Online warenhuis Wehkamp gaat in 12 steden een deel van de bestellingen laten bezorgen door koeriers van Fietskoeriers.nl. Het werkt daarvoor samen met DHL, dat zo mee wil werken aan een duurzame samenleving.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top