Ahold steekt cash voortaan in online strategie

Ahold steekt cash voortaan in online strategie

Ahold is voor 93 procent klaar met de terugkoop van 1 miljard euro aan aandelen, die het op 3 maart 2011 had afgekondigd. Nu heeft de groep een andere manier om ‘overtollige’ cash te besteden: strategische overnames. Het eerste 'slachtoffer' is alvast Bol.com, voor 350 miljoen euro.

De overnameprijs die Ahold neertelt is nagenoeg gelijk aan de netto-omzet van Bol.com, die in 2011 zo’n 355 miljoen euro bedroeg. “We kopen inderdaad de omzet van Bol.com”, beaamt Ahold’s directievoorzitter Dick Boer. “Een online-bedrijf heeft een andere waardering dan een retailer die met fysieke winkels werkt. Je betaalt voor online een hogere premie ten opzichte van de omzet.”

 

350 miljoen euro: ‘een fantastische prijs’

Desondanks vindt Boer de overnamesom van 350 miljoen euro “een fantastische prijs voor een fantastisch bedrijf”, dat bestaat sinds 1999 en dat in 2003 het break even-punt behaalde. “Sindsdien en vanaf het volledige jaar 2004 zijn we een winstgevende onderneming”, zegt Bol.coms managing director Daniel Ropers. Volgens hem zijn ook "de extreem grote groeimogelijkheden” in de overnameprijs bijgerekend.

 

“Je koopt de toekomst”, reageert Boer, die op 1 maart een jaar aan het roer staat bij Ahold. Hij is met name enthousiast omdat de overname zijns inziens volledig past in Aholds strategie: “Het verbreden van het aanbod en uitbreiding van geografische groei behoren tot de kern van onze strategie. Bol is sinds 2010 actief in België, wij sinds 2011. Albert Heijn moet ook over de landsgrenzen heenkijken. We gaan ons richten op de Benelux, waar ruim 25 miljoen mensen wonen. Daar zit veel toekomstige groei.”

 

Overname op initiatief van Ahold

De overname van Bol.com komt er op initiatief van Ahold: “Ik ken Daniel al langer en zo’n drie jaar geleden hebben we al eens gesproken over de plannen en business modellen voor onze organisaties”, zegt Boer. “Daarna hebben we een tijdlang geen contact gehad. Ahold heeft nu de strategie helder geformuleerd en daarin speelt online groei een heel belangrijke rol. Vandaar ook dat we het initiatief hebben genomen om met Bol.com contact op te nemen.”

 

In 2009, toen Boer en Ropers elkaar spraken, was Bol.com overgenomen door Cyrte Investments en NPM Capital. “We wisten destijds dat we financiële aandeelhouders hadden”, zegt Ropers. “Toen hebben we ook al naar de toekomst gekeken en kwam Ahold er bij ons uit als de gedroomde partner, mochten we door de investeerders verkocht gaan worden. Het kostte ons niet veel moeite om onze investeerders ervan te overtuigen om serieus met Ahold in gesprek te gaan.”

 

AH-winkels als afhaalpunten voor Bol.com

Op de keper beschouwd gaat Ahold nu ook koelkasten, wasmachines en ander witgoed verkopen: dat voegde Bol.com in 2010 immers allemaal aan het assortiment toe. Dit verandert volgens Boer de kern van het bedrijf niet: “Wij hebben in het verleden aangegeven dat Ahold haar klanten wil voorzien van alle dagelijkse behoeften in food en non-food”, zegt Boer. “In de winkels,maar ook online. Dit laatste kunnen we nu sterk doorzetten. In food met Albert.nl en in non-food met Bol.com.”

 

De overname van Bol.com betekent volgens Ahold’s bestuurslid Sander van der Laan echter niet dat het verzorgingsgebied van Albert.nl nu versneld wordt uitgebreid. “We gaan Albert.nl op korte termijn niet landelijk uitrollen, maar het is zeer wel denkbaar dat de Albert Heijnwinkels kunnen dienen als ophaalpunten voor bestellingen van Bol.com. Dat is mogelijk en daarover gaan we praten.”

 

Meer categorieën, meer groei

Er is nog veel mogelijk in Nederland en België, weet Ropers: “Er zijn nog veel categorieën zonder een goed online aanbod. Neem sportartikelen, of producten voor de tuin en rondom het huis. Nederland en België lopen wat betreft online verkopen behoorlijk achter bij Duitsland, Frankrijk en zeker Groot-Brittannië. In de Benelux is nog veel groei te realiseren. De echte groei – de revolutie – die ligt nog voor ons.”

 

Met de overname van Bol.com komt de realisatie van Aholds online doelstellingen ineens een stap dichterbij. Ahold wil in 2015 een online omzet van 1,5 miljard realiseren. Met Bol.com erbij groeit de online omzet nu al ineens tot 850 miljoen euro. Analisten en andere Ahold-watchers hebben zich in de afgelopen jaren meermaals afgevraagd waarom Ahold toch zoveel eigen aandelen heeft ingekocht. Ahold heeft nu alvast een andere besteding voor alle cash die het bedrijf genereert. Hoeveel dat is, wordt bij de bekendmaking van de jaarresultaten op 1 maart duidelijk. Dan viert Dick Boer zijn eerste jaar als bestuursvoorzitter in de wetenschap dat hij gebeiteld zit bij Ahold.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top