Ahold wil deel assortiment alleen online | RetailDetail

Ahold wil deel assortiment alleen online

Ahold wil deel assortiment alleen online

Het aanbod dat Ahold online aanbiedt, moet groter worden dan het assortiment in de fysieke winkels. Dat zegt topman Dick Boer van de Nederlandse warenhuisgroep Ahold in een interview met bedrijfsadviseur McKinsey.

Bol.com-afhaalpunten zorgen voor boost

Ahold zet zwaar in op online: in 2016 wil het concern een omzet van 1,5 miljard euro halen uit zijn webshops, wat op een verdrievoudiging in vijf jaar zou neerkomen. Die online verkoopkanalen omvatten niet alleen de webversies van de klassieke warenhuizen, maar ook de Amerikaanse websupermarkt Peapod en het overgenomen Bol.com.


Bol.com boekt nu al een dubbelcijferige groei, en dat bestellingen bij de e-tailer sinds kort ook kunnen worden afgehaald in een zestigtal supermarkten van Albert Heijn geeft de verkoop volgens Ahold-topman Dick Boer nog een bijkomende boost.


Het aantal Bol.com-afhaalpunten zal dan ook snel worden uitgebreid in 2013. Die zouden immers moeten toelaten om een aantal nadelen die verbonden zijn aan thuislevering, zoals het verplicht thuisblijven tussen bepaalde uren, op te vangen.


‘Web only’ als uitbreiding dienstverlening

De voorbije maanden heeft Ahold zijn online aanbod al gevoelig uitgebreid, met name bij de webversie van dochterketen Albert Heijn. Het gamma is er volgens Boer nu even groot als in een Albert Heijn XL, maar het webaanbod zal op termijn sterker groeien. Zo komen er ook producten die alleen online verkocht zullen worden.

 

“Wat we over de laatste tien jaar geleerd hebben, is dat supermarkten moeten focussen op de ervaringen rond verse voeding. Ze geven consumenten een reden om naar de winkel te gaan. Daarnaast is ook het gebruiksgemak van belang: supermarkten zijn goed voor wekelijkse aankopen, kleinere winkels bieden dan weer de opportuniteit om voor dagelijkse aankopen dichter bij de klant te zitten”, meent Dick Boer.

 

Daarbovenop moet een supermarktketen volgens de topman nog een website hebben “als uitbreiding van de lokale winkels. De Toscaanse olie die je zoekt, moet niet noodzakelijk in de rekken staan, maar je moet ze wel online kunnen vinden. De kern van onze visie op foodretail is dan ook versheid, gebruiksgemak en een voldoende groot aanbod”, aldus nog Boer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.