Ahold wil deel assortiment alleen online

Ahold wil deel assortiment alleen online

Het aanbod dat Ahold online aanbiedt, moet groter worden dan het assortiment in de fysieke winkels. Dat zegt topman Dick Boer van de Nederlandse warenhuisgroep Ahold in een interview met bedrijfsadviseur McKinsey.

Bol.com-afhaalpunten zorgen voor boost

Ahold zet zwaar in op online: in 2016 wil het concern een omzet van 1,5 miljard euro halen uit zijn webshops, wat op een verdrievoudiging in vijf jaar zou neerkomen. Die online verkoopkanalen omvatten niet alleen de webversies van de klassieke warenhuizen, maar ook de Amerikaanse websupermarkt Peapod en het overgenomen Bol.com.


Bol.com boekt nu al een dubbelcijferige groei, en dat bestellingen bij de e-tailer sinds kort ook kunnen worden afgehaald in een zestigtal supermarkten van Albert Heijn geeft de verkoop volgens Ahold-topman Dick Boer nog een bijkomende boost.


Het aantal Bol.com-afhaalpunten zal dan ook snel worden uitgebreid in 2013. Die zouden immers moeten toelaten om een aantal nadelen die verbonden zijn aan thuislevering, zoals het verplicht thuisblijven tussen bepaalde uren, op te vangen.


‘Web only’ als uitbreiding dienstverlening

De voorbije maanden heeft Ahold zijn online aanbod al gevoelig uitgebreid, met name bij de webversie van dochterketen Albert Heijn. Het gamma is er volgens Boer nu even groot als in een Albert Heijn XL, maar het webaanbod zal op termijn sterker groeien. Zo komen er ook producten die alleen online verkocht zullen worden.

 

“Wat we over de laatste tien jaar geleerd hebben, is dat supermarkten moeten focussen op de ervaringen rond verse voeding. Ze geven consumenten een reden om naar de winkel te gaan. Daarnaast is ook het gebruiksgemak van belang: supermarkten zijn goed voor wekelijkse aankopen, kleinere winkels bieden dan weer de opportuniteit om voor dagelijkse aankopen dichter bij de klant te zitten”, meent Dick Boer.

 

Daarbovenop moet een supermarktketen volgens de topman nog een website hebben “als uitbreiding van de lokale winkels. De Toscaanse olie die je zoekt, moet niet noodzakelijk in de rekken staan, maar je moet ze wel online kunnen vinden. De kern van onze visie op foodretail is dan ook versheid, gebruiksgemak en een voldoende groot aanbod”, aldus nog Boer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top