Ahold wil deel assortiment alleen online

Ahold wil deel assortiment alleen online

Het aanbod dat Ahold online aanbiedt, moet groter worden dan het assortiment in de fysieke winkels. Dat zegt topman Dick Boer van de Nederlandse warenhuisgroep Ahold in een interview met bedrijfsadviseur McKinsey.

Bol.com-afhaalpunten zorgen voor boost

Ahold zet zwaar in op online: in 2016 wil het concern een omzet van 1,5 miljard euro halen uit zijn webshops, wat op een verdrievoudiging in vijf jaar zou neerkomen. Die online verkoopkanalen omvatten niet alleen de webversies van de klassieke warenhuizen, maar ook de Amerikaanse websupermarkt Peapod en het overgenomen Bol.com.


Bol.com boekt nu al een dubbelcijferige groei, en dat bestellingen bij de e-tailer sinds kort ook kunnen worden afgehaald in een zestigtal supermarkten van Albert Heijn geeft de verkoop volgens Ahold-topman Dick Boer nog een bijkomende boost.


Het aantal Bol.com-afhaalpunten zal dan ook snel worden uitgebreid in 2013. Die zouden immers moeten toelaten om een aantal nadelen die verbonden zijn aan thuislevering, zoals het verplicht thuisblijven tussen bepaalde uren, op te vangen.


‘Web only’ als uitbreiding dienstverlening

De voorbije maanden heeft Ahold zijn online aanbod al gevoelig uitgebreid, met name bij de webversie van dochterketen Albert Heijn. Het gamma is er volgens Boer nu even groot als in een Albert Heijn XL, maar het webaanbod zal op termijn sterker groeien. Zo komen er ook producten die alleen online verkocht zullen worden.

 

“Wat we over de laatste tien jaar geleerd hebben, is dat supermarkten moeten focussen op de ervaringen rond verse voeding. Ze geven consumenten een reden om naar de winkel te gaan. Daarnaast is ook het gebruiksgemak van belang: supermarkten zijn goed voor wekelijkse aankopen, kleinere winkels bieden dan weer de opportuniteit om voor dagelijkse aankopen dichter bij de klant te zitten”, meent Dick Boer.

 

Daarbovenop moet een supermarktketen volgens de topman nog een website hebben “als uitbreiding van de lokale winkels. De Toscaanse olie die je zoekt, moet niet noodzakelijk in de rekken staan, maar je moet ze wel online kunnen vinden. De kern van onze visie op foodretail is dan ook versheid, gebruiksgemak en een voldoende groot aanbod”, aldus nog Boer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top