Ahold wil deel assortiment alleen online

Ahold wil deel assortiment alleen online

Het aanbod dat Ahold online aanbiedt, moet groter worden dan het assortiment in de fysieke winkels. Dat zegt topman Dick Boer van de Nederlandse warenhuisgroep Ahold in een interview met bedrijfsadviseur McKinsey.

Bol.com-afhaalpunten zorgen voor boost

Ahold zet zwaar in op online: in 2016 wil het concern een omzet van 1,5 miljard euro halen uit zijn webshops, wat op een verdrievoudiging in vijf jaar zou neerkomen. Die online verkoopkanalen omvatten niet alleen de webversies van de klassieke warenhuizen, maar ook de Amerikaanse websupermarkt Peapod en het overgenomen Bol.com.


Bol.com boekt nu al een dubbelcijferige groei, en dat bestellingen bij de e-tailer sinds kort ook kunnen worden afgehaald in een zestigtal supermarkten van Albert Heijn geeft de verkoop volgens Ahold-topman Dick Boer nog een bijkomende boost.


Het aantal Bol.com-afhaalpunten zal dan ook snel worden uitgebreid in 2013. Die zouden immers moeten toelaten om een aantal nadelen die verbonden zijn aan thuislevering, zoals het verplicht thuisblijven tussen bepaalde uren, op te vangen.


‘Web only’ als uitbreiding dienstverlening

De voorbije maanden heeft Ahold zijn online aanbod al gevoelig uitgebreid, met name bij de webversie van dochterketen Albert Heijn. Het gamma is er volgens Boer nu even groot als in een Albert Heijn XL, maar het webaanbod zal op termijn sterker groeien. Zo komen er ook producten die alleen online verkocht zullen worden.

 

“Wat we over de laatste tien jaar geleerd hebben, is dat supermarkten moeten focussen op de ervaringen rond verse voeding. Ze geven consumenten een reden om naar de winkel te gaan. Daarnaast is ook het gebruiksgemak van belang: supermarkten zijn goed voor wekelijkse aankopen, kleinere winkels bieden dan weer de opportuniteit om voor dagelijkse aankopen dichter bij de klant te zitten”, meent Dick Boer.

 

Daarbovenop moet een supermarktketen volgens de topman nog een website hebben “als uitbreiding van de lokale winkels. De Toscaanse olie die je zoekt, moet niet noodzakelijk in de rekken staan, maar je moet ze wel online kunnen vinden. De kern van onze visie op foodretail is dan ook versheid, gebruiksgemak en een voldoende groot aanbod”, aldus nog Boer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top