Albert Heijn heeft non-food-ambities | RetailDetail

Albert Heijn heeft non-food-ambities

Albert Heijn heeft non-food-ambities

Ahold toont ambitie voor de online verkoop van non-food. De marktleider onder de Nederlandse retailers wil immers via het internet ook boeken, kleding en entertainmentartikelen gaan verkopen.

Albert Heijn kijkt al jaren goed naar Tesco in het Verenigd Koninkrijk. Die supermarktketen heeft in de afgelopen tien jaar zowel in de winkels als online ook een groot marktaandeel veroverd in non-food. Albert Heijn heeft de afgelopen anderhalf jaar al een assortiment non-food toegevoegd aan de grotere winkels, maar uit een nadere bestudering van de toekomstplannen die enkele weken werden gepubliceerd blijkt ook dat moederbedrijf Ahold de websuper wil uitbouwen tot een webwarenhuis.

Neemt AH Wehkamp over?

Deze ontwikkeling ligt in het verlengde van de genoemde die Ahold zou hebben in het overnemen van Wehkamp, dat eerder deze week officieel in de etalage werd gezet. Daarmee zou Ahold in één klap beschikken over een compleet assortiment, de logistiek en de techniek om een compleet webwarenhuis te runnen. Ahold zelf doet geen uitspraken over de concrete interesse in Wehkamp, maar zegt wel dat een overname een mogelijkheid is om de non-foodambities meer vorm te geven.

 

De supermarkten van Albert Heijn lopen in Nederland tegen de grenzen van hun groei aan. Het winkelnet van de marktleider is al zeer dicht, waardoor nieuwe winkels vaak kannibaliseren op bestaande vestigingen. Daarnaast heeft het bedrijf al een enorm hoge vloerproductiviteit. Het hoge marktaandeel in food zorgt er bovendien voor dat kartelwaakhond NMa kritisch zal kijken naar overnames van andere supermarktketens. Non-food biedt derhalve een uitweg naar nieuwe omzetgroei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.