Albert Heijn heeft non-food-ambities

Albert Heijn heeft non-food-ambities

Ahold toont ambitie voor de online verkoop van non-food. De marktleider onder de Nederlandse retailers wil immers via het internet ook boeken, kleding en entertainmentartikelen gaan verkopen.

Albert Heijn kijkt al jaren goed naar Tesco in het Verenigd Koninkrijk. Die supermarktketen heeft in de afgelopen tien jaar zowel in de winkels als online ook een groot marktaandeel veroverd in non-food. Albert Heijn heeft de afgelopen anderhalf jaar al een assortiment non-food toegevoegd aan de grotere winkels, maar uit een nadere bestudering van de toekomstplannen die enkele weken werden gepubliceerd blijkt ook dat moederbedrijf Ahold de websuper wil uitbouwen tot een webwarenhuis.

Neemt AH Wehkamp over?

Deze ontwikkeling ligt in het verlengde van de genoemde die Ahold zou hebben in het overnemen van Wehkamp, dat eerder deze week officieel in de etalage werd gezet. Daarmee zou Ahold in één klap beschikken over een compleet assortiment, de logistiek en de techniek om een compleet webwarenhuis te runnen. Ahold zelf doet geen uitspraken over de concrete interesse in Wehkamp, maar zegt wel dat een overname een mogelijkheid is om de non-foodambities meer vorm te geven.

 

De supermarkten van Albert Heijn lopen in Nederland tegen de grenzen van hun groei aan. Het winkelnet van de marktleider is al zeer dicht, waardoor nieuwe winkels vaak kannibaliseren op bestaande vestigingen. Daarnaast heeft het bedrijf al een enorm hoge vloerproductiviteit. Het hoge marktaandeel in food zorgt er bovendien voor dat kartelwaakhond NMa kritisch zal kijken naar overnames van andere supermarktketens. Non-food biedt derhalve een uitweg naar nieuwe omzetgroei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com en Rakuten lanceren abonnement voor e-books

22/02/2017

Bol.com lanceert in samenwerking met Rakuten Kobo een abonnementsdienst voor e-books. Voor een vast bedrag van 9,99 euro per maand krijgt een abonnee zo toegang tot het volledige assortiment digitale boeken van Bol.com.

Consument tevreden met Chinese webshops

21/02/2017

Uit een bevraging door de Consumentenbond blijkt dat de gemiddelde Nederlandse consument best tevreden is met Chinese webshops. 80% procent van de panelleden zegt in de toekomst opnieuw een bestelling te zullen plaatsen bij een Chinese webshop.

Amazon creëert dit jaar 15.000 nieuwe jobs in Europa

20/02/2017

Het Amerikaanse Amazon gaat dit jaar 15.000 nieuwe jobs creëren in Europa. Die banen zullen gespreid worden over verschillende landen: zo komen er 2.000 jobs in Duitsland, 1.500 in Frankrijk en zelfs 5.000 in het Verenigd Koninkrijk.

Google Home voegt shopping toe

17/02/2017

Google Home, de voice-assistent van Google, heeft een shopping-optie toegevoegd aan de mogelijkheden van het toestel. Zo gaat het nog meer de concurrentie aan met Alexa, de tegenhanger van Amazon.

Fonds Duco Sickinghe investeert in Bloomon

08/02/2017

Investeringsfonds Fortino, dat wordt geleid door voormalig Telenet-CEO Duco Sickinghe, investeert in online bloemenverkoper Bloomon. Dat moet Bloomon helpen om zich wereldwijd uit te bouwen.

Minister Asscher ontevreden over UberEats

07/02/2017

Minister Asscher van Werkgelegenheid is ontevreden over de manier waarop UberEats zijn koeriers behandelt. Die krijgen te horen dat ze een loon van 12 euro per uur krijgen, maar een aantal addertjes onder het gras worden daarbij verzwegen.

Back to top