Albert Heijn heeft non-food-ambities

Albert Heijn heeft non-food-ambities

Ahold toont ambitie voor de online verkoop van non-food. De marktleider onder de Nederlandse retailers wil immers via het internet ook boeken, kleding en entertainmentartikelen gaan verkopen.

Albert Heijn kijkt al jaren goed naar Tesco in het Verenigd Koninkrijk. Die supermarktketen heeft in de afgelopen tien jaar zowel in de winkels als online ook een groot marktaandeel veroverd in non-food. Albert Heijn heeft de afgelopen anderhalf jaar al een assortiment non-food toegevoegd aan de grotere winkels, maar uit een nadere bestudering van de toekomstplannen die enkele weken werden gepubliceerd blijkt ook dat moederbedrijf Ahold de websuper wil uitbouwen tot een webwarenhuis.

Neemt AH Wehkamp over?

Deze ontwikkeling ligt in het verlengde van de genoemde die Ahold zou hebben in het overnemen van Wehkamp, dat eerder deze week officieel in de etalage werd gezet. Daarmee zou Ahold in één klap beschikken over een compleet assortiment, de logistiek en de techniek om een compleet webwarenhuis te runnen. Ahold zelf doet geen uitspraken over de concrete interesse in Wehkamp, maar zegt wel dat een overname een mogelijkheid is om de non-foodambities meer vorm te geven.

 

De supermarkten van Albert Heijn lopen in Nederland tegen de grenzen van hun groei aan. Het winkelnet van de marktleider is al zeer dicht, waardoor nieuwe winkels vaak kannibaliseren op bestaande vestigingen. Daarnaast heeft het bedrijf al een enorm hoge vloerproductiviteit. Het hoge marktaandeel in food zorgt er bovendien voor dat kartelwaakhond NMa kritisch zal kijken naar overnames van andere supermarktketens. Non-food biedt derhalve een uitweg naar nieuwe omzetgroei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart vraagt patent aan voor vliegende winkel

21/08/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft een bijzonder patent aangevraagd. Daarin wordt gewag gemaakt van een vliegende winkel die met de hulp van drones bestellingen kan leveren bij klanten.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top