Alibaba breekt opnieuw records op Singles’ Day | RetailDetail

Alibaba breekt opnieuw records op Singles’ Day

Alibaba breekt opnieuw records op Singles’ Day
439295632Shutterstock

Het Chinese Alibaba heeft tijdens Singles’ Day, de belangrijkste dag voor e-commerce in China, opnieuw enkele records verbroken. De "traditie" die Alibaba in 2009 in het leven riep, bracht dit jaar meer dan zestien miljard euro op.

Derde meer omzet

In totaal zou Alibaba op Singles’ Day een omzet halen van 120,7 miljard yuan (16,4 miljard euro). Daarmee doet het bedrijf het beduidend beter dan een jaar eerder, toen een omzet van 91 miljard yuan (12,4 miljard euro) werd gehaald. Singles’ Day is nog maar sinds 2009 aan de gang op Alibaba, maar is sindsdien uitgegroeid tot een waar fenomeen, waar ook heel wat buitenlandse shoppers op af komen.

 

Singles’ Day is zo veruit de meest belangrijke verkoopdag wereldwij, met een grotere omzet dan Black Friday en Cyber Monday samen. De groei van de Chinese economie mag dan wel vertragen, dat was op 11 november, de dag waarop Singles’ Day steevast plaats vindt, niet te merken. De meest verkochte producten waren iPhones van Apple, sportkleding van Nike en Adidas en apparaten van het Chinese technologiemerk Haier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

“Wij zijn de poort naar China”  (Roland Palmer, Alibaba Benelux)

07/06/2018

De Chinese reus Alibaba komt naar Europa, maar brengt Europese merken ook naar Azië. Is China het beloofde land voor Benelux-ondernemers? “Nergens elders vind je een markt die zo hard groeit!”

Alibaba opent Belgisch magazijn in Luik

31/05/2018

Alibaba gaat vijf nieuwe magazijnen openen, waaronder een in Luik. Via het dochterbedrijf Cainiao wil de Chinese retailgroep zijn logistieke netwerk en technologie verder uitbreiden.

Intersport en Alibaba openen samen megawinkel in Peking

31/05/2018

Sportketen Intersport heeft samen met Alibaba’s merkenplatform Tmall een megawinkel geopend in Peking. De vestiging is 1.300 m² groot en uitgerust met allerlei technologische snufjes, zoals een slimme schoenenspiegel.