Alibaba breekt verkooprecord tijdens Singles Day | RetailDetail

Alibaba breekt verkooprecord tijdens Singles Day

Alibaba breekt verkooprecord tijdens Singles Day

Internetreus Alibaba heeft gisteren op Singles Day, hét Chinese online shoppingevent van het jaar, alle records aan flarden geschoten. Het had zelfs maar een halve dag nodig om het verkooprecord van vorig jaar al te evenaren.

Omgerekend 13,3 miljard euro in 24 uur

Gisteren was het 11 november. In China betekent dat al sinds de jaren negentig 'Singles Day'. Wat oorspronkelijk een soort Valentijnsdag was voor singles, groeide uit tot een 24 uur durend online kortingenwalhalla voor alle Chinezen, sinds Tmall.com, een van de internetplatformen van Alibaba, die dag in 2009 'claimde' (en er zelfs een copyright op nam).

 

Ook dit jaar kochten miljoenen Chinezen zich te pletter bij Alibaba: na acht minuten hadden ze al één miljard euro gespendeerd, na een halve dag ging het verkooprecord van vorig jaar - toen zo'n 9,3 miljard dollar - aan diggelen en na 24 uur had de internetreus voor een duizelingwekkende 14,3 miljard dollar (of omgerekend zo'n 13,3 miljard euro) verkocht. Ter vergelijking: dat is méér dan de 12,5 miljard dollar die Facebook in een heel jaar binnenrijft.

 

Vooral baby-artikelen, Nike-schoenen en Levi's-jeans waren in trek, zo meldde Alibaba. De meeste aankopen werden volgens het bedrijf trouwens met de smartphone gedaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.