Alibaba kent fikse groei, ondanks moeilijke omstandigheden | RetailDetail

Alibaba kent fikse groei, ondanks moeilijke omstandigheden

Alibaba kent fikse groei, ondanks moeilijke omstandigheden

In het eerste kwartaal van 2016 is de omzet van de Chinese online reus Alibaba met bijna 40% gegroeid. Daarmee doet het bedrijf beter dan de verwachtingen en toont het dat het niet getroffen wordt door de vertraagde groei in China.

Verdubbeling nettowinst

De totale omzet van Alibaba groeide in het eerste kwartaal van het jaar naar 24,18 miljard yuan (3,25 miljard euro), een stijging van 39% ten opzichte van een jaar eerder en beduidend beter dan de verwachte groei van 33%. “Onze sterke resultaten dit kwartaal tonen de kracht van onze core e-commerceactiviteiten, ondanks de uitdagende economische situatie”, aldus CFO Maggie Wu. Ook de nettowinst van het bedrijf ging er fiks op vooruit en verdubbelde bijna naar 2,9 miljard yuan (net geen 400 miljoen euro).

 

De platformen die in handen zijn van Alibaba, zoals Taobao en Tmall, hadden in het eerste kwartaal 423 miljoen gebruikers die voor bijna 100 miljard euro aan producten verhandelden. Ook dat is een kwart meer dan een jaar geleden. Het is verrassend dat het Chinese bedrijf zo’n mooie groei kan voorleggen in een periode waarin China zijn traagste economische groei in zeven jaar kende, merken analisten op. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Ga op bezoek bij Jack Ma: RetailHunt China neemt je mee 

02/07/2018

China spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding en vandaag des te meer tot die van retailers. RetailDetail neemt je mee op een wervelende ontdekkingsreis door China: van impressionante ‘mega malls’ over lokale trendsetters tot het kloppend hart van Alibaba.