Alibaba laat buitenlandse retailers mee profiteren van ‘Singles Day’

Alibaba laat buitenlandse retailers mee profiteren van ‘Singles Day’

Wat Black Friday is voor de Amerikaanse retailers, is Singles Day voor de Chinese webshops: een absolute topdag. Voor het eerst doen ook Alibaba-dochters Tmall Global en AliExpress mee: goed nieuws voor buitenlandse retailers en shoppers.

5,7 miljard dollar omzet op één dag

Op 11 november is het weer Singles Day in China, dag waarop de vrijgezellen zichzelf of een kandidaat-partner eens lekker verwennen. Sinds de Chinese webshops, Alibaba op kop, in 2009 die dag zijn gaan 'benutten' om met fikse kortingen te strooien (tot 50%!), is Singles Day uitgegroeid tot de belangrijkste dag van het jaar voor de sector.

 

Zo realiseerden alleen al de Alibaba-platforms Taobao en Tmall op 11 november 2013 een recordomzet van 35 miljard yuan (4,3 miljard euro), twee keer zoveel als de 2,9 miljard dollar die Amerikaanse winkels omzetten op Black Friday en Cyber Monday samen.

 

200 landen wereldwijd

Dat record zou dit jaar wel eens kunnen sneuvelen: tot nog toe bleef Singles Day vooral een Chinees onderonsje, maar nu heeft Alibaba laten weten de kortingen ook te laten gelden voor shoppers uit zo'n 200 landen op zijn internationale marktplaatsen AliExpress (waar Chinese retailers hun koopwaar aanbieden aan buitenlandse consumenten) en Tmall Global (waar buitenlandse retailers hun koopwaar aanbieden aan Chinezen).

 

AliExpress-shoppers uit onder meer Brazilië, Spanje en Rusland krijgen die dag boven op de kortingen zelfs gratis verzending, terwijl Tmall Global uitpakt met speciale aanbiedingen voor Chinese consumenten die producten kopen uit zeven landen, waaronder de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Duitsland.

 

Tags: