Alibaba laat zich niet doen door tragere Chinese groei | RetailDetail

Alibaba laat zich niet doen door tragere Chinese groei

Alibaba laat zich niet doen door tragere Chinese groei

In het derde kwartaal van zijn boekjaar heeft de Chinese online gigant Alibaba resultaten weten neer te zetten die beter waren dan verwacht. Dat deed het ondanks de vertraging van de groei in de Chinese economie.

 

Groei op het platteland

De omzet van Alibaba groeide in het derde kwartaal met 32 procent naar 34,5 miljard yuan (4,8 miljard euro). Daarmee deed de online retailer het ook beter dan de verwachtingen van analisten, die gemiddeld een omzet van 33,2 miljard yuan hadden voorspeld.

 

De winst ging er nog sterker op vooruit en verdubbelde naar 12,5 miljard yuan (1,7 miljard euro). Belangrijke factoren voor de stijgende winst en omzet waren het bereiken van de inwoners op het platteland en de sterke prestaties tijdens Vrijgezellendag in november. Zo heeft Alibaba op het platteland in China in 12.000 dorpen computerposten neergepoot, waar potentiële klanten, zowel kopers en verkopers, informatie kunnen krijgen rond de werking van alles wat met Alibaba te maken heeft.

 

“Onze strategie is om goederen die in steden worden gemaakt op het platteland aan te bieden, en boeren te helpen hun spullen aan stedelingen te verkopen”, aldus Daniel Zhang, CEO van de Alibaba Group.

 

Ondanks de sterke prestaties breken er binnenkort moeilijke tijden aan voor Alibaba. Het moet immers een manier vinden om de groei verder te blijven stuwen op de Chinese online markt, die het momenteel al voor 80 procent in handen heeft. Oprichter Jack Ma denk daarbij aan het aanbieden van online videodiensten en cloudoplossingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Ga op bezoek bij Jack Ma: RetailHunt China neemt je mee 

02/07/2018

China spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding en vandaag des te meer tot die van retailers. RetailDetail neemt je mee op een wervelende ontdekkingsreis door China: van impressionante ‘mega malls’ over lokale trendsetters tot het kloppend hart van Alibaba.