Alibaba neemt aandeel in winkelketen | RetailDetail

Alibaba neemt aandeel in discountketen

Alibaba neemt aandeel in discountketen

Het Chinese Alibaba heeft een aandeel van 32% genomen in de Sanjiang Shoppping Club, dat in China 160 discountsupermarkten uitbaat en naar eigen zeggen meer dan een miljoen leden heeft.

Vertraagde groei e-commerce

Alibaba heeft voor het aandeel een bedrag van twee miljard yuan (270 miljoen euro) neergeteld. Naar eigen zeggen heeft het besloten om te investeren in Sanjiang om te kunnen profiteren van het uitbreide winkelnetwerk en de ervaring van het bedrijf in het uitbaten van winkels.

 

Het is niet de eerste keer dat Alibaba investeert in een offline keten: vorig jaar heeft het bedrijf al een aantal keren beslist om geld te pompen in retailbedrijven, om zo de vertraagde groei in e-commerce tegen te gaan. Zo kocht het 20% van elektronicaretailer Suning, dat in China beschikt over 1.600 winkels. Daarnaast heeft het ook besloten om te investeren in de ontwikkeling van maaltijdleveringsdienst Koubei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Ga op bezoek bij Jack Ma: RetailHunt China neemt je mee 

02/07/2018

China spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding en vandaag des te meer tot die van retailers. RetailDetail neemt je mee op een wervelende ontdekkingsreis door China: van impressionante ‘mega malls’ over lokale trendsetters tot het kloppend hart van Alibaba.

Alibaba neemt participatie in Turkse moderetailer

29/06/2018

Alibaba wordt de nieuwe strategische partner van Trendyol, een van de bekendste e-commercebedrijven in Turkije. De Chinese retailgroep versterkt daarmee zijn aanwezigheid in Europa.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?