Alibaba neemt aandeel in winkelketen | RetailDetail

Alibaba neemt aandeel in discountketen

Alibaba neemt aandeel in discountketen

Het Chinese Alibaba heeft een aandeel van 32% genomen in de Sanjiang Shoppping Club, dat in China 160 discountsupermarkten uitbaat en naar eigen zeggen meer dan een miljoen leden heeft.

Vertraagde groei e-commerce

Alibaba heeft voor het aandeel een bedrag van twee miljard yuan (270 miljoen euro) neergeteld. Naar eigen zeggen heeft het besloten om te investeren in Sanjiang om te kunnen profiteren van het uitbreide winkelnetwerk en de ervaring van het bedrijf in het uitbaten van winkels.

 

Het is niet de eerste keer dat Alibaba investeert in een offline keten: vorig jaar heeft het bedrijf al een aantal keren beslist om geld te pompen in retailbedrijven, om zo de vertraagde groei in e-commerce tegen te gaan. Zo kocht het 20% van elektronicaretailer Suning, dat in China beschikt over 1.600 winkels. Daarnaast heeft het ook besloten om te investeren in de ontwikkeling van maaltijdleveringsdienst Koubei.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Groei Alibaba boven verwachting

07/05/2018

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Hoe supermarkten zich kunnen wapenen tegen Amazon

11/04/2018

De mogelijke komst van Amazon naar Nederland hoeft voor supermarkten geen grote bedreiging te betekenen, als ze zich verdedigen door eigen platformactiviteiten te ontplooien.