Alibaba onthult zijn hightech winkel van de toekomst | RetailDetail

Alibaba onthult zijn hightech winkel van de toekomst

Alibaba onthult zijn hightech winkel van de toekomst
Alibaba op Singles' Day (Foto: Alibaba Group)

De geautomatiseerde supermarkten van Amazon Go zijn er nog niet of Alibaba heeft er al een antwoord op klaar. De Chinese e-tailreus presenteert Tmall Supermart, een supermarkt boordevol technologie: van virtuele paskamers tot gezichtsherkenning.

 

Lachen voor korting

Op 11 november, de Chinese winkelfeestdag Singles’ Day en de gelegenheid voor het grootse Global Shopping Festival van Alibaba, stelde de Chinese retailholding een prototype van Tmall Supermart voor. Wie de supermarkt binnenstapt moet zich eerst aanmelden, door met zijn smartphone een QR-code te scannen. Zo wordt ook meteen de verbinding gelegd met de Alipay-acount van de klant. Eenmaal dat gebeurd is, kan hij of zij gewoon producten uit de rekken nemen en in het winkelmandje leggen. 

 

Sommige producten zijn echter voorzien van een camera die de gemoedsgesteldheid van shoppers kan lezen. Gekoppeld aan de elektronische prijslabels stelt Alibaba een systeem van “emotionele promoties” voor: als een klant glimlacht naar een product, zakt de prijs. Hoe groter de lach, hoe goedkoper het wordt.

 

Betalen met je gezicht

De winkelruimte is ook uitgerust met slimme spiegels, virtuele paskamers en slimme koopautomaten die zelf bijbestellen en aankoopinformatie synchroniseren met de Tmall-webshop. Het doel is vooral om mensen via de automaten nieuwe producten te laten uitproberen, die ze dan in grotere hoeveelheden online kunnen bestellen. De automaat geeft zelf door van welke populaire producten meer voorraad nodig is online of omgekeerd. 

 

Betalen gebeurt in een sas, waar de shopper nogmaals zijn gezicht laat scannen en zo contactloos en cashvrij betaalt via Alipay. Tmall Supermart steunt inderdaad volledig op zelfbediening, al is dat op zich geen nieuwigheid voor de Chinese markt: Auchan lanceerde er eerder al onbemande gemakswinkels en ook de Hema-verswinkels van Alibaba zijn kassaloos.

 

Of Alibaba Tmall Supermart echt gaat inzetten als supermarktketen is nog niet duidelijk. Het zou kunnen dat Alibaba het concept zal verkopen aan of uitwerken voor merken, zodat zij hun eigen winkels met alle aanwezige technologieën kunnen uitrusten. Het is immers Alibaba’s streefdoel om de hele retailwereld ‘phygital’ (een samensmelting van fysiek en digitaal) te maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Ga op bezoek bij Jack Ma: RetailHunt China neemt je mee 

02/07/2018

China spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding en vandaag des te meer tot die van retailers. RetailDetail neemt je mee op een wervelende ontdekkingsreis door China: van impressionante ‘mega malls’ over lokale trendsetters tot het kloppend hart van Alibaba.

Alibaba neemt participatie in Turkse moderetailer

29/06/2018

Alibaba wordt de nieuwe strategische partner van Trendyol, een van de bekendste e-commercebedrijven in Turkije. De Chinese retailgroep versterkt daarmee zijn aanwezigheid in Europa.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?