Alibaba opnieuw opAmerikaanse zwarte lijst | RetailDetail

Alibaba opnieuw op Amerikaanse zwarte lijst

Alibaba opnieuw op Amerikaanse zwarte lijst

De Amerikaanse regering heeft Taobao.com, de marktplaats van de Chinese online gigant Alibaba, opnieuw op de zwarte lijst gezet wegens de verkoop van namaakproducten. Alibaba van zijn kant stelt dat het alles doet wat mogelijk is om de verkoop tegen te gaan.

Invloed politiek klimaat?

Alibaba werd vier jaar geleden van de zwarte lijst gehaald, die bestaat uit partijen die inbreuken begaan op de copyrightwetgeving, omdat het had aangetoond vooruitgang te boeken op vlak van de bestrijding van namaakartikelen. Het bedrijf belandt nu echter terug op de lijst, omdat een tiental Westerse handelsorganisaties in september nog flink wat kritiek hadden geuit op de Chinese groep, wegens de verkoop van namaak. Net op dat moment was de Amerikaanse regering ook bezig met het bekijken van mogelijke partijen om op de zwarte lijst te zetten.
 
Voor Alibaba is het in ieder geval bijzonder slecht nieuws, want het bedrijf probeert al langer om Westerse merken zover te krijgen om hun producten te verkopen op de platformen van de groep. Topman Mike Evans vroeg zich ondertussen al luidop af of het huidige politieke klimaat niet verantwoordelijk was voor de beslissing. Zo heeft toekomstig president Donald Trump zich al bijzonder negatief uitgelaten over de relatie met China.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

“Wij zijn de poort naar China”  (Roland Palmer, Alibaba Benelux)

07/06/2018

De Chinese reus Alibaba komt naar Europa, maar brengt Europese merken ook naar Azië. Is China het beloofde land voor Benelux-ondernemers? “Nergens elders vind je een markt die zo hard groeit!”

Namaak kost Europa jaarlijks 60 miljard euro omzet

06/06/2018

Door namaakproducten verliest de Europese Unie jaarlijks 60 miljard euro omzet, of liefst 7,5% van de totale omzet in de betrokken sectoren. Dat kost binnen de EU ook bijna een half miljoen jobs.

HelloFresh nu ook naar Ahold Delhaize USA

06/06/2018

De maaltijdboxen van HelloFresh zijn nu ook in de Amerikaanse supermarkten van Ahold Delhaize te koop. Met maaltijdkits voor individuele gerechten denkt HelloFresh retailers nieuw leven in te blazen. 

Starbucks-topman neemt afscheid

05/06/2018

Howard Schultz, de man die Starbucks groot maakte, verlaat eind deze maand het bedrijf dat zich momenteel in woelig vaarwater bevindt. Het bericht is in de Verenigde Staten aanleiding voor geruchten over politieke ambities.