Alibaba overstijgt de verwachtingen

Alibaba overstijgt de verwachtingen
Shutterstock

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Sterke groei op internationale markten

De totale omzet ging met 56% de hoogte in naar 50,18 miljard yuan (6,4 miljard euro). Daarmee deed Alibaba het een stuk beter dan de verwachtingen van analisten. Ook de winst zette in het eerste kwartaal een forse stap voorwaarts en verdubbelde zelfs bijna naar 14 miljard yuan (2,3 miljard euro). Die winst wordt wel volledig gehaald uit de online verkoop, want de andere segmenten maken voorlopig nog verlies. Dat is voornamelijk te wijten aan grote investeringen in marketing.

 

De omzet van e-commerce, de belangrijkste divisie goed voor 85% van de totale omzet, steeg met 58% ten opzichte van een jaar eerder. Bij ‘cloud computing’ was de groei zelfs 96% en ook in de andere divisies was er sprake van een flinke omzetgroei.

 

73% van de omzet wordt nog steeds gehaald in de thuismarkt China, maar daar is de groei wel beduidend lager dan op de internationale markten. In het buitenland steeg de omzet van Alibaba met 136%, terwijl dat in China ‘slechts’ +57% was. Die sterke stijging op andere markten is vooral te danken aan de groei van AliExpress en Lazada.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Back to top