Alibaba overstijgt de verwachtingen

Alibaba overstijgt de verwachtingen
Shutterstock

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Sterke groei op internationale markten

De totale omzet ging met 56% de hoogte in naar 50,18 miljard yuan (6,4 miljard euro). Daarmee deed Alibaba het een stuk beter dan de verwachtingen van analisten. Ook de winst zette in het eerste kwartaal een forse stap voorwaarts en verdubbelde zelfs bijna naar 14 miljard yuan (2,3 miljard euro). Die winst wordt wel volledig gehaald uit de online verkoop, want de andere segmenten maken voorlopig nog verlies. Dat is voornamelijk te wijten aan grote investeringen in marketing.

 

De omzet van e-commerce, de belangrijkste divisie goed voor 85% van de totale omzet, steeg met 58% ten opzichte van een jaar eerder. Bij ‘cloud computing’ was de groei zelfs 96% en ook in de andere divisies was er sprake van een flinke omzetgroei.

 

73% van de omzet wordt nog steeds gehaald in de thuismarkt China, maar daar is de groei wel beduidend lager dan op de internationale markten. In het buitenland steeg de omzet van Alibaba met 136%, terwijl dat in China ‘slechts’ +57% was. Die sterke stijging op andere markten is vooral te danken aan de groei van AliExpress en Lazada.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Nieuw distributiecentrum voor Picnic in Diemen

13/12/2017

Om verder te groeien in Noord- en Zuid-Holland opent online boodschappendienst Picnic een nieuw distributiecentrum in Diemen. Er zullen zo'n 300 mensen worden tewerkgesteld. 

Back to top