Alibaba overstijgt de verwachtingen | RetailDetail

Alibaba overstijgt de verwachtingen

Alibaba overstijgt de verwachtingen
Shutterstock

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Sterke groei op internationale markten

De totale omzet ging met 56% de hoogte in naar 50,18 miljard yuan (6,4 miljard euro). Daarmee deed Alibaba het een stuk beter dan de verwachtingen van analisten. Ook de winst zette in het eerste kwartaal een forse stap voorwaarts en verdubbelde zelfs bijna naar 14 miljard yuan (2,3 miljard euro). Die winst wordt wel volledig gehaald uit de online verkoop, want de andere segmenten maken voorlopig nog verlies. Dat is voornamelijk te wijten aan grote investeringen in marketing.

 

De omzet van e-commerce, de belangrijkste divisie goed voor 85% van de totale omzet, steeg met 58% ten opzichte van een jaar eerder. Bij ‘cloud computing’ was de groei zelfs 96% en ook in de andere divisies was er sprake van een flinke omzetgroei.

 

73% van de omzet wordt nog steeds gehaald in de thuismarkt China, maar daar is de groei wel beduidend lager dan op de internationale markten. In het buitenland steeg de omzet van Alibaba met 136%, terwijl dat in China ‘slechts’ +57% was. Die sterke stijging op andere markten is vooral te danken aan de groei van AliExpress en Lazada.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Ga op bezoek bij Jack Ma: RetailHunt China neemt je mee 

02/07/2018

China spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding en vandaag des te meer tot die van retailers. RetailDetail neemt je mee op een wervelende ontdekkingsreis door China: van impressionante ‘mega malls’ over lokale trendsetters tot het kloppend hart van Alibaba.