Alibaba plant fysieke uitvalsbasis in Brussel | RetailDetail

Alibaba plant fysieke uitvalsbasis in Brussel

Alibaba plant fysieke uitvalsbasis in Brussel

Alibaba wil nog dit jaar in Brussel een fysiek contactpunt openen om Belgische producenten in contact te brengen met Chinese consumenten. Opvallend: een honderdtal Belgen zal daartoe eerst een opleiding krijgen in China.

 

Alibaba Embassy

Er doen al langer geruchten de ronde dat Jack Ma (foto), de oprichter van Alibaba, plannen heeft om uit te breiden naar Europa. Jack Ma toerde vorig jaar al eens door Europa en had het toen al over plannen om in Brussel en Parijs een zogeheten 'Alibaba-ambassade' op te richten. De Brusselse antenne zou al in mei openen.

 

Op het Wereld Economisch Forum heeft Ma koning Filip beloofd dat hij 100 mensen in België zal rekruteren, zo vernam zakenkrant De Tijd “uit goede bron”. Dat selecte groepje zal een jaar lang een opleiding krijgen in China om “de finesses van de Chinese markt en de smaak van de lokale consumenten op het vlak van luxeproducten en lekkernijen” te leren kennen.

 

De e-commercegigant wil wereldwijd een netwerk van ‘ambassades’ uitrollen en rekent daarvoor op de steun van de lokale overheden en handelspromotiediensten. Zijn uiteindelijke bedoeling: westerse exporteurs via het Alibaba-platform samenbrengen in een ‘virtueel paviljoen per land’ waar de Chinese middenklasse makkelijk hun kwaliteitsproducten kan ontdekken en kopen. Die Chinese middenklasse telt intussen zo’n 200 miljoen mensen die hun koopkracht zien groeien en flink wat interesse hebben in Europese kwaliteitsproducten, zo weet Jack Ma.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ga op bezoek bij Jack Ma: RetailHunt China neemt je mee 

02/07/2018

China spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding en vandaag des te meer tot die van retailers. RetailDetail neemt je mee op een wervelende ontdekkingsreis door China: van impressionante ‘mega malls’ over lokale trendsetters tot het kloppend hart van Alibaba.

Alibaba neemt participatie in Turkse moderetailer

29/06/2018

Alibaba wordt de nieuwe strategische partner van Trendyol, een van de bekendste e-commercebedrijven in Turkije. De Chinese retailgroep versterkt daarmee zijn aanwezigheid in Europa.

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

“Wij zijn de poort naar China”  (Roland Palmer, Alibaba Benelux)

07/06/2018

De Chinese reus Alibaba komt naar Europa, maar brengt Europese merken ook naar Azië. Is China het beloofde land voor Benelux-ondernemers? “Nergens elders vind je een markt die zo hard groeit!”