Alibaba plant fysieke uitvalsbasis in Brussel | RetailDetail

Alibaba plant fysieke uitvalsbasis in Brussel

Alibaba plant fysieke uitvalsbasis in Brussel

Alibaba wil nog dit jaar in Brussel een fysiek contactpunt openen om Belgische producenten in contact te brengen met Chinese consumenten. Opvallend: een honderdtal Belgen zal daartoe eerst een opleiding krijgen in China.

 

Alibaba Embassy

Er doen al langer geruchten de ronde dat Jack Ma (foto), de oprichter van Alibaba, plannen heeft om uit te breiden naar Europa. Jack Ma toerde vorig jaar al eens door Europa en had het toen al over plannen om in Brussel en Parijs een zogeheten 'Alibaba-ambassade' op te richten. De Brusselse antenne zou al in mei openen.

 

Op het Wereld Economisch Forum heeft Ma koning Filip beloofd dat hij 100 mensen in België zal rekruteren, zo vernam zakenkrant De Tijd “uit goede bron”. Dat selecte groepje zal een jaar lang een opleiding krijgen in China om “de finesses van de Chinese markt en de smaak van de lokale consumenten op het vlak van luxeproducten en lekkernijen” te leren kennen.

 

De e-commercegigant wil wereldwijd een netwerk van ‘ambassades’ uitrollen en rekent daarvoor op de steun van de lokale overheden en handelspromotiediensten. Zijn uiteindelijke bedoeling: westerse exporteurs via het Alibaba-platform samenbrengen in een ‘virtueel paviljoen per land’ waar de Chinese middenklasse makkelijk hun kwaliteitsproducten kan ontdekken en kopen. Die Chinese middenklasse telt intussen zo’n 200 miljoen mensen die hun koopkracht zien groeien en flink wat interesse hebben in Europese kwaliteitsproducten, zo weet Jack Ma.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Groei Alibaba boven verwachting

07/05/2018

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Hoe supermarkten zich kunnen wapenen tegen Amazon

11/04/2018

De mogelijke komst van Amazon naar Nederland hoeft voor supermarkten geen grote bedreiging te betekenen, als ze zich verdedigen door eigen platformactiviteiten te ontplooien.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.