Alibaba pompt miljarden in media en entertainment

Alibaba pompt miljarden in media en entertainment

De Chinese internetreus Alibaba steekt de komende jaren ettelijke miljarden in de uitbreiding van zijn media-activiteiten. Dat heeft Yu Yongfu, de nieuwe topman van die media- en entertainmenttak, aangekondigd.

50 miljard yuan

Vijftig miljard yuan (of omgerekend een slordige zeven miljard euro): zoveel geld gaat Alibaba de komende drie jaar investeren in bedrijven actief in media en entertainment. Alibaba Digital Media & Entertainment Group, dat in oktober op eigen benen kwam te staan, vormt voor de Chinese internetreus een belangrijke groeipoot en de in oktober aangestelde topman windt er alvast geen doekjes om: “Ik ben niet gekomen om te spelen.”

 

Via de media- en entertainmentdochter, die onder meer al eigenaar is van China's populairste videowebsite Youku Tudou (foto) en webbrowser UCWeb, probeert Alibaba nu ook voet aan de grond te krijgen in Hollywood. Het bedrijf van oprichter Jack Ma investeerde onder meer in de nieuwe Mission Impossible-film en nam een participatie in productiehuis Amblin Partners, dat banden heeft met topregisseur Steven Spielberg.