Alibaba richt zijn pijlen op Chinees platteland | RetailDetail

Alibaba richt zijn pijlen op Chinees platteland

Alibaba richt zijn pijlen op Chinees platteland

De Chinese e-commercereus Alibaba wil verder blijven groeien en heeft daarvoor zijn pijlen gericht op het Chinese platteland. Zo heeft het bedrijf een fonds opgericht waarmee het jongeren op het platteland op weg wil helpen in de wereld van e-commerce.

Grote groeimarkt

Alibaba gaat daarom een miljard yuan (bijna 140 miljoen euro) investeren om een miljoen jongeren een opleiding te geven, zodat ze zelf een webshop kunnen oprichten in hun eigen dorp. Alibaba hoopt zo onder andere dat lokale boeren hun producten online zullen gaan verkopen.

 

Daarnaast heeft Alibaba ook nog eens bijna 800 bestelpunten gebouwd, waar het klanten op het platteland wil helpen met hun online bestellingen. Die punten worden ook meteen gebruikt als afhaalpunt. Binnen drie jaar moeten er 100.000 van die bestelpunten te vinden zijn in China.

 

Het Chinese platteland is goed voor ongeveer een derde van alle online klanten in China en de omzet groeide er in 2015 twee keer zo snel als in stedelijke gebieden, maar momenteel geven bewoners er wel nog steeds veel minder uit dan shoppers in de grote steden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

“Wij zijn de poort naar China”  (Roland Palmer, Alibaba Benelux)

07/06/2018

De Chinese reus Alibaba komt naar Europa, maar brengt Europese merken ook naar Azië. Is China het beloofde land voor Benelux-ondernemers? “Nergens elders vind je een markt die zo hard groeit!”

Alibaba opent Belgisch magazijn in Luik

31/05/2018

Alibaba gaat vijf nieuwe magazijnen openen, waaronder een in Luik. Via het dochterbedrijf Cainiao wil de Chinese retailgroep zijn logistieke netwerk en technologie verder uitbreiden.

Intersport en Alibaba openen samen megawinkel in Peking

31/05/2018

Sportketen Intersport heeft samen met Alibaba’s merkenplatform Tmall een megawinkel geopend in Peking. De vestiging is 1.300 m² groot en uitgerust met allerlei technologische snufjes, zoals een slimme schoenenspiegel.