Alibaba rondt symbolische kaap van de 3 biljoen yuan | RetailDetail

Alibaba rondt symbolische kaap van de 3 biljoen yuan

Alibaba rondt symbolische kaap van de 3 biljoen yuan

De Chinese e-commercegigant Alibaba heeft deze week de kaap van de drie biljoen yuan aan verkochte goederen gerond: een stijging met 23% tegenover een jaar eerder en een verdrievoudiging in nauwelijks vier jaar tijd.

Ondanks flinke groeivertraging

Alibaba heeft het voorbije jaar voor omgerekend 410 miljard euro aan goederen verkocht. Het gaat hier om de zogeheten “Gross Merchandise Value” (GMV)-transacties, de totale waarde van alle goederen die de groep sinds de start van zijn huidige boekjaar (dat nog loopt tot 31 maart) heeft verkocht via zijn e-commerceplatformen Taobao en Tmall.

 

Ter vergelijking: in fiscaal jaar 2012 ging de GMV van Alibaba voor het eerst boven het biljoen yuan: een verdrievoudiging is dat dus in nauwelijks vier jaar tijd.

 

Drie biljoen yuan mag dan al een mooi symbolisch getal zijn, het kan toch niet verhelen dat Alibaba het voorbije jaar met een flinke groeivertraging te kampen heeft gehad. Een jaar geleden was er nog sprake van een groei met 49% op jaarbasis, de voorbije 12 maanden is die teruggevallen tot 23%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

“Wij zijn de poort naar China”  (Roland Palmer, Alibaba Benelux)

07/06/2018

De Chinese reus Alibaba komt naar Europa, maar brengt Europese merken ook naar Azië. Is China het beloofde land voor Benelux-ondernemers? “Nergens elders vind je een markt die zo hard groeit!”

Alibaba opent Belgisch magazijn in Luik

31/05/2018

Alibaba gaat vijf nieuwe magazijnen openen, waaronder een in Luik. Via het dochterbedrijf Cainiao wil de Chinese retailgroep zijn logistieke netwerk en technologie verder uitbreiden.

Intersport en Alibaba openen samen megawinkel in Peking

31/05/2018

Sportketen Intersport heeft samen met Alibaba’s merkenplatform Tmall een megawinkel geopend in Peking. De vestiging is 1.300 m² groot en uitgerust met allerlei technologische snufjes, zoals een slimme schoenenspiegel.