Alibaba verdubbelt omzet bijna en winst ruimschoots | RetailDetail

Alibaba verdubbelt omzet bijna en winst ruimschoots

Alibaba verdubbelt omzet bijna en winst ruimschoots

China's grootste e-commercespeler Alibaba zag in het laatste kwartaal van 2012 zijn omzet stijgen met 80% en zijn winst met zowat 150%. Intussen klinken de geruchten over een nakende beursgang almaar luider.

Alibaba groeit als kool

Het nieuws dat de kwartaalomzet van Alibaba met 80% is gestegen tot 1,84 miljard dollar (bijna 1,4 miljard euro) en dat de winst bijna verdrievoudigd is tot 642,2 miljoen dollar (ca. 500 miljoen euro), staat te lezen in een document dat Yahoo! aan de Amerikaanse beurswaakhond SEC heeft overgemaakt. De Chinezen communiceren daar namelijk zelf niet over, maar Yahoo! - dat 24% van de aandelen van Alibaba in handen heeft - is daar als beursgenoteerd bedrijf wel toe verplicht.

 

Alibaba verkoopt zelf geen goederen, maar runt internetplatformen als Taobao (C2C) en Tmall.com (B2C), een marktplaats die retailers en merken in contact brengen met webshoppers. Het concern laat zich vergoeden via commissies op de gerealiseerde verkoop.

 

Als grootste e-commercespeler van China is Alibaba dan ook ideaal geplaatst om volop te profiteren van de Chinese internetboom: tussen 2003 en 2011 verdubbelde de internetverkoop in China elk jaar, en volgens McKinsey & Co zal de omzet tussen 2011 en 2015 verdrievoudigen tot 395 miljard dollar (ca. 300 miljard euro).

 

China telde eind 2012 een slordige 564 miljoen internetgebruikers, dat zijn er 10% meer dan een jaar eerder. De totale waarde van alle goederen die via Alibaba dit jaar verkocht worden, zou rond de 250 miljard euro schommelen, zo becijferden analisten.

 

Binnenkort naar de beurs?

De aanhoudende supergroei - tussen september 2010 en september 2011 groeide de omzet van Alibaba al eens 81% en het jaar nadien bedroeg de groei alweer 74% - is groot nieuws omdat een beursgang van Alibaba in de sterren geschreven staat.

 

Miljardair Jack Ma, voorzitter van Alibaba Holding, zei vorig jaar al dat een beursgang binnen de vijf jaar tot de mogelijkheden behoort, maar steeds meer analisten gaan ervan uit dat de IPO er nog dit jaar of ten laatste volgend jaar komt. Alibaba zou daarbij 62,5 miljard dollar (ca. 47,48 miljard euro) waard zijn, zo becijferden acht investeringsbanken voor Bloomberg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.