Alibaba verdubbelt omzet bijna en winst ruimschoots

Alibaba verdubbelt omzet bijna en winst ruimschoots

China's grootste e-commercespeler Alibaba zag in het laatste kwartaal van 2012 zijn omzet stijgen met 80% en zijn winst met zowat 150%. Intussen klinken de geruchten over een nakende beursgang almaar luider.

Alibaba groeit als kool

Het nieuws dat de kwartaalomzet van Alibaba met 80% is gestegen tot 1,84 miljard dollar (bijna 1,4 miljard euro) en dat de winst bijna verdrievoudigd is tot 642,2 miljoen dollar (ca. 500 miljoen euro), staat te lezen in een document dat Yahoo! aan de Amerikaanse beurswaakhond SEC heeft overgemaakt. De Chinezen communiceren daar namelijk zelf niet over, maar Yahoo! - dat 24% van de aandelen van Alibaba in handen heeft - is daar als beursgenoteerd bedrijf wel toe verplicht.

 

Alibaba verkoopt zelf geen goederen, maar runt internetplatformen als Taobao (C2C) en Tmall.com (B2C), een marktplaats die retailers en merken in contact brengen met webshoppers. Het concern laat zich vergoeden via commissies op de gerealiseerde verkoop.

 

Als grootste e-commercespeler van China is Alibaba dan ook ideaal geplaatst om volop te profiteren van de Chinese internetboom: tussen 2003 en 2011 verdubbelde de internetverkoop in China elk jaar, en volgens McKinsey & Co zal de omzet tussen 2011 en 2015 verdrievoudigen tot 395 miljard dollar (ca. 300 miljard euro).

 

China telde eind 2012 een slordige 564 miljoen internetgebruikers, dat zijn er 10% meer dan een jaar eerder. De totale waarde van alle goederen die via Alibaba dit jaar verkocht worden, zou rond de 250 miljard euro schommelen, zo becijferden analisten.

 

Binnenkort naar de beurs?

De aanhoudende supergroei - tussen september 2010 en september 2011 groeide de omzet van Alibaba al eens 81% en het jaar nadien bedroeg de groei alweer 74% - is groot nieuws omdat een beursgang van Alibaba in de sterren geschreven staat.

 

Miljardair Jack Ma, voorzitter van Alibaba Holding, zei vorig jaar al dat een beursgang binnen de vijf jaar tot de mogelijkheden behoort, maar steeds meer analisten gaan ervan uit dat de IPO er nog dit jaar of ten laatste volgend jaar komt. Alibaba zou daarbij 62,5 miljard dollar (ca. 47,48 miljard euro) waard zijn, zo becijferden acht investeringsbanken voor Bloomberg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top