Alibaba verdubbelt omzet bijna en winst ruimschoots

Alibaba verdubbelt omzet bijna en winst ruimschoots

China's grootste e-commercespeler Alibaba zag in het laatste kwartaal van 2012 zijn omzet stijgen met 80% en zijn winst met zowat 150%. Intussen klinken de geruchten over een nakende beursgang almaar luider.

Alibaba groeit als kool

Het nieuws dat de kwartaalomzet van Alibaba met 80% is gestegen tot 1,84 miljard dollar (bijna 1,4 miljard euro) en dat de winst bijna verdrievoudigd is tot 642,2 miljoen dollar (ca. 500 miljoen euro), staat te lezen in een document dat Yahoo! aan de Amerikaanse beurswaakhond SEC heeft overgemaakt. De Chinezen communiceren daar namelijk zelf niet over, maar Yahoo! - dat 24% van de aandelen van Alibaba in handen heeft - is daar als beursgenoteerd bedrijf wel toe verplicht.

 

Alibaba verkoopt zelf geen goederen, maar runt internetplatformen als Taobao (C2C) en Tmall.com (B2C), een marktplaats die retailers en merken in contact brengen met webshoppers. Het concern laat zich vergoeden via commissies op de gerealiseerde verkoop.

 

Als grootste e-commercespeler van China is Alibaba dan ook ideaal geplaatst om volop te profiteren van de Chinese internetboom: tussen 2003 en 2011 verdubbelde de internetverkoop in China elk jaar, en volgens McKinsey & Co zal de omzet tussen 2011 en 2015 verdrievoudigen tot 395 miljard dollar (ca. 300 miljard euro).

 

China telde eind 2012 een slordige 564 miljoen internetgebruikers, dat zijn er 10% meer dan een jaar eerder. De totale waarde van alle goederen die via Alibaba dit jaar verkocht worden, zou rond de 250 miljard euro schommelen, zo becijferden analisten.

 

Binnenkort naar de beurs?

De aanhoudende supergroei - tussen september 2010 en september 2011 groeide de omzet van Alibaba al eens 81% en het jaar nadien bedroeg de groei alweer 74% - is groot nieuws omdat een beursgang van Alibaba in de sterren geschreven staat.

 

Miljardair Jack Ma, voorzitter van Alibaba Holding, zei vorig jaar al dat een beursgang binnen de vijf jaar tot de mogelijkheden behoort, maar steeds meer analisten gaan ervan uit dat de IPO er nog dit jaar of ten laatste volgend jaar komt. Alibaba zou daarbij 62,5 miljard dollar (ca. 47,48 miljard euro) waard zijn, zo becijferden acht investeringsbanken voor Bloomberg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top