Alibaba werkt samen met merken om namaak aan te pakken | RetailDetail

Alibaba werkt samen met merken om namaak aan te pakken

Alibaba werkt samen met merken om namaak aan te pakken

De Chinese online reus Alibaba heeft een nieuwe samenwerking op poten gezet met een aantal grote merken, zoals Swarovski, Louis Vuitton en Samsung, in een poging om de verkoop van namaak tegen te gaan.

Samen de strijd aangaan

Het doel van de samenwerking is om data van verschillende partijen samen te brengen, om zo sneller verkopers van namaakproducten sneller te detecteren. Die verkopers zullen daarna aangeklaagd worden, wat er toe moet leiden dat andere verkopers in de toekomst het risico niet meer zullen nemen. Het nieuwe systeem heeft er volgens Alibaba al voor gezorgd dat maar liefst 380 miljoen namaakartikelen van de online shops van het Chinese bedrijf zijn verdwenen.

 

“Het krachtigste wapen tegen namaak tegenwoordig is het gebruik van data en analyses, en de enige manier waarop we deze oorlog kunnen winnen, is door samen te werken”, zegt platformdirecteur Jessie Zheng.

 

Ook eBay wil tegen het einde van het jaar met eBay Authenticate een gelijkaardig initiatief lanceren. Daarbij kunnen kopers en verkopers er voor kiezen om tegen een prijs producten te laten controleren door een inspecteur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Groei Alibaba boven verwachting

07/05/2018

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Hoe supermarkten zich kunnen wapenen tegen Amazon

11/04/2018

De mogelijke komst van Amazon naar Nederland hoeft voor supermarkten geen grote bedreiging te betekenen, als ze zich verdedigen door eigen platformactiviteiten te ontplooien.