Alibaba wil Belgische merken naar China loodsen | RetailDetail

Alibaba wil Belgische merken naar China loodsen

Alibaba wil Belgische merken naar China loodsen

Chinezen lusten een Belgisch biertje wel, en heus niet alleen als ze op doorreis zijn in Brugge. Jack Ma, topman van Alibaba, is daarom vastbesloten om handelsrelaties uit te bouwen met Belgische merken en retailers. 

 

400 miljoen Chinese middenklassers

Gisteren was Jack Ma, oprichter van Alibaba, op bezoek bij koning Filip om de banden aan te halen tussen het Chinese e-commerceplatform en ons land. Alibaba opent immers een kantoor in Brussel, niet alleen om zo de harten van de Belgische consumenten te veroveren, maar vooral ook om voor Belgische merken en producenten de poorten te openen naar China.


Het Brusselse kantoor opent dit najaar en zal worden geleid door Benelux-directeur Roland Palmer, die recent ook de opening van een Alibaba-kantoor in Amsterdam aankondigde. Behalve voor commerciële zaken, zal het hoofdkwartier in Brussel ook worden gebruikt als centrum voor zaken in verband met de Europese overheden en regelgeving.


Want terwijl Europa gebukt gaat onder een inkrimping van de middenklasse, is de Chinese middenklasse in volle groei. Vandaag zijn ze al met 400 miljoen en gezien de afschaffing van de beperking tot één kind, wordt de komende jaren nog een grote stijging richting 500 miljoen personen in de middenklasse verwacht. 


Dat biedt potentieel, zeker aangezien die Chinese middenklasse gek is op kwalitatieve Europese producten, of het nu Belgische chocolade, bier of zelfs Antwerpse mode is.

 

Belgische workshop dit najaar in Brussel

Om Belgische merken en retailers uit te leggen hoe ze op het Alibaba-platform kunnen geraken en hoe ze er best aan Chinese consumenten verkopen, zullen Roland Palmer en zijn team bovendien dit najaar een workshop organiseren. De definitieve data hiervan worden later nog bekend gemaakt.


In 2017 Alibaba plant zelfs een Belgisch paviljoen te openen op zijn online markplaats, waar plaats is voor sterke Belgische merken en retailers. In het voorjaar van 2017 is alvast een handelsmissie vanuit Brussel op poten gezet.


Wat al duidelijk werd toen Alibaba recent de aanstelling van ex-Blokkertopman en retailveteraan Roland Palmer als CEO voor de Benelux bekendmaakte, wordt dus nogmaals bevestigd: de Chinezen zien het hier groots…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Groei Alibaba boven verwachting

07/05/2018

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Hoe supermarkten zich kunnen wapenen tegen Amazon

11/04/2018

De mogelijke komst van Amazon naar Nederland hoeft voor supermarkten geen grote bedreiging te betekenen, als ze zich verdedigen door eigen platformactiviteiten te ontplooien.