Alibaba wil Belgische merken naar China loodsen | RetailDetail

Alibaba wil Belgische merken naar China loodsen

Alibaba wil Belgische merken naar China loodsen

Chinezen lusten een Belgisch biertje wel, en heus niet alleen als ze op doorreis zijn in Brugge. Jack Ma, topman van Alibaba, is daarom vastbesloten om handelsrelaties uit te bouwen met Belgische merken en retailers. 

 

400 miljoen Chinese middenklassers

Gisteren was Jack Ma, oprichter van Alibaba, op bezoek bij koning Filip om de banden aan te halen tussen het Chinese e-commerceplatform en ons land. Alibaba opent immers een kantoor in Brussel, niet alleen om zo de harten van de Belgische consumenten te veroveren, maar vooral ook om voor Belgische merken en producenten de poorten te openen naar China.


Het Brusselse kantoor opent dit najaar en zal worden geleid door Benelux-directeur Roland Palmer, die recent ook de opening van een Alibaba-kantoor in Amsterdam aankondigde. Behalve voor commerciële zaken, zal het hoofdkwartier in Brussel ook worden gebruikt als centrum voor zaken in verband met de Europese overheden en regelgeving.


Want terwijl Europa gebukt gaat onder een inkrimping van de middenklasse, is de Chinese middenklasse in volle groei. Vandaag zijn ze al met 400 miljoen en gezien de afschaffing van de beperking tot één kind, wordt de komende jaren nog een grote stijging richting 500 miljoen personen in de middenklasse verwacht. 


Dat biedt potentieel, zeker aangezien die Chinese middenklasse gek is op kwalitatieve Europese producten, of het nu Belgische chocolade, bier of zelfs Antwerpse mode is.

 

Belgische workshop dit najaar in Brussel

Om Belgische merken en retailers uit te leggen hoe ze op het Alibaba-platform kunnen geraken en hoe ze er best aan Chinese consumenten verkopen, zullen Roland Palmer en zijn team bovendien dit najaar een workshop organiseren. De definitieve data hiervan worden later nog bekend gemaakt.


In 2017 Alibaba plant zelfs een Belgisch paviljoen te openen op zijn online markplaats, waar plaats is voor sterke Belgische merken en retailers. In het voorjaar van 2017 is alvast een handelsmissie vanuit Brussel op poten gezet.


Wat al duidelijk werd toen Alibaba recent de aanstelling van ex-Blokkertopman en retailveteraan Roland Palmer als CEO voor de Benelux bekendmaakte, wordt dus nogmaals bevestigd: de Chinezen zien het hier groots…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ga op bezoek bij Jack Ma: RetailHunt China neemt je mee 

02/07/2018

China spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding en vandaag des te meer tot die van retailers. RetailDetail neemt je mee op een wervelende ontdekkingsreis door China: van impressionante ‘mega malls’ over lokale trendsetters tot het kloppend hart van Alibaba.

Alibaba neemt participatie in Turkse moderetailer

29/06/2018

Alibaba wordt de nieuwe strategische partner van Trendyol, een van de bekendste e-commercebedrijven in Turkije. De Chinese retailgroep versterkt daarmee zijn aanwezigheid in Europa.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

“Wij zijn de poort naar China”  (Roland Palmer, Alibaba Benelux)

07/06/2018

De Chinese reus Alibaba komt naar Europa, maar brengt Europese merken ook naar Azië. Is China het beloofde land voor Benelux-ondernemers? “Nergens elders vind je een markt die zo hard groeit!”

Alibaba opent Belgisch magazijn in Luik

31/05/2018

Alibaba gaat vijf nieuwe magazijnen openen, waaronder een in Luik. Via het dochterbedrijf Cainiao wil de Chinese retailgroep zijn logistieke netwerk en technologie verder uitbreiden.