Alibaba wil naar wereldwijd e-commercenetwerk

Alibaba wil naar wereldwijd e-commercenetwerk

Alibaba wil naar wereldwijd e-commercenetwerk
http://www.shutterstock.com/pic-194329550/

Het Chinese Alibaba wil contact zoeken met één of twee landen, om uit te zoeken hoe een globaal e-commercenetwerk er in de toekomst kan uitzien. Oprichter Jack Ma hoopt dat ook andere spelers zich achter het project scharen.

 

Werk van lange adem

Jack Ma wil met de oprichting van een wereldwijd platform, waarin niet enkel de grote spelers maar ook kleinere lokale spelers een plek moeten krijgen, de online grenzen tussen verschillende landen doen vervagen. Daarvoor moeten er echter goede afspraken worden gemaakt rond verschillende tarieven en logistieke invulling. Het grote verschil met de huidige Wereldhandelsorganisatie is dat het nieuwe platform moet geleid worden door bedrijven.

 

De oprichter van Alibaba begrijpt wel dat zo’n platform niet snel kan gevormd worden en is van plan om jaren te werken aan de uitbouw. Het is voor hem ook niet noodzakelijk dat Alibaba de eigenaar is van het platform, maar hij wil er wel deel van uitmaken. Hij hoopt dat ook andere grote spelers, zoals Amazon, hun schouders zullen zetten onder het idee.

 

Jack Ma hoopt de eerste verkennende gesprekken op te starten na de bijeenkomsten van de G20 en B20, die in september worden gehouden in Hangzhou in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

07/05/2018

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.

Groei Alibaba boven verwachting

07/05/2018

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.

Amazon verpulvert verwachtingen dankzij Prime en cloud

27/04/2018

Amazon-baas Jeff Bezos heeft weer een goede reden om een grote fles champagne te kraken: zijn bedrijf zag zijn omzet met 43% stijgen tot 51 miljard dollar (42 miljard euro). De nettowinst verdubbelde zelfs naar 1,63 miljard dollar.