Alibaba wil naar wereldwijd e-commercenetwerk

Alibaba wil naar wereldwijd e-commercenetwerk

Alibaba wil naar wereldwijd e-commercenetwerk
http://www.shutterstock.com/pic-194329550/

Het Chinese Alibaba wil contact zoeken met één of twee landen, om uit te zoeken hoe een globaal e-commercenetwerk er in de toekomst kan uitzien. Oprichter Jack Ma hoopt dat ook andere spelers zich achter het project scharen.

 

Werk van lange adem

Jack Ma wil met de oprichting van een wereldwijd platform, waarin niet enkel de grote spelers maar ook kleinere lokale spelers een plek moeten krijgen, de online grenzen tussen verschillende landen doen vervagen. Daarvoor moeten er echter goede afspraken worden gemaakt rond verschillende tarieven en logistieke invulling. Het grote verschil met de huidige Wereldhandelsorganisatie is dat het nieuwe platform moet geleid worden door bedrijven.

 

De oprichter van Alibaba begrijpt wel dat zo’n platform niet snel kan gevormd worden en is van plan om jaren te werken aan de uitbouw. Het is voor hem ook niet noodzakelijk dat Alibaba de eigenaar is van het platform, maar hij wil er wel deel van uitmaken. Hij hoopt dat ook andere grote spelers, zoals Amazon, hun schouders zullen zetten onder het idee.

 

Jack Ma hoopt de eerste verkennende gesprekken op te starten na de bijeenkomsten van de G20 en B20, die in september worden gehouden in Hangzhou in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Ga op bezoek bij Jack Ma: RetailHunt China neemt je mee 

02/07/2018

China spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding en vandaag des te meer tot die van retailers. RetailDetail neemt je mee op een wervelende ontdekkingsreis door China: van impressionante ‘mega malls’ over lokale trendsetters tot het kloppend hart van Alibaba.

Alibaba neemt participatie in Turkse moderetailer

29/06/2018

Alibaba wordt de nieuwe strategische partner van Trendyol, een van de bekendste e-commercebedrijven in Turkije. De Chinese retailgroep versterkt daarmee zijn aanwezigheid in Europa.

Albert Heijn Hoofddorp laat Coca-Cola aan huis leveren

29/06/2018

Coca-Cola experimenteert in de Albert Heijn van Hoofddorp met een bezorgscherm: klanten kunnen in de supermarkt grote verpakkingen frisdrank bestellen en gratis thuis laten leveren.

Amazon gaat zelf pakjes bezorgen

29/06/2018

Amazon lanceert zijn eigen bezorgdienst in de Verenigde Staten: de online reus wil zo minder afhankelijk worden van pakjesdiensten als UPS en denkt kosten te kunnen besparen.