Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Zeg niet zomaar supermarkt tegen Hema

Alibaba is van een online marktplaats voor lokale Chinese handelaren (Taobao) uitgegroeid tot een volledig ecosysteem voor consumenten wereldwijd, met eigen merken (Haier), een mobiel betaalsysteem (AliPay) en zelfs eigen videoservices. Omnichannel is de toekomst, geloven ze in China.

 

Net zoals Amazon heeft ook Alibaba de stap gezet naar eigen hoogtechnologische supermarkten. Met omnichannelsupermarktketen Hema – niet te verwarren met de Nederlandse variant – is Alibaba zelfs een stapje voor. Terwijl Amazon nog zoekende is op het gebied van foodretail, is Hema Xiansheng al sinds 2015 actief in China. In 2017 openden drie nieuwe vestigingen de deuren, wat het totaal op dertien brengt.

 

De Hema-winkels zijn volgens Alibaba-CEO Daniel Zhang “geen supermarkt, geen voedingsmarkt, maar een gloednieuw model”. Bij de Chinese Hema kunnen shoppers onder meer verse zeevruchten kiezen en laten bereiden, thuis laten leveren binnen het halfuur dankzij in-store picking en met hun smartphone barcodes scannen om meer informatie te krijgen of te betalen met AliPay. De Hema-app geeft trouwens ook gepersonaliseerde productsuggesties. 

 

Offline nodig voor verdere groei

“We geloven dat de toekomst van New Retail een harmonieuze integratie van online en offline is, en Hema is een uitstekend voorbeeld van die evolutie”, aldus Daniel Zhang, CEO van Alibaba Group. Toch wil Alibaba naar eigen zeggen geen grote fysieke ketens uitbaten. Zowel Hema als Intime dienen vooral als voorbeelden, die de voordelen van “New Retail” zowel voor consumenten als voor andere retailers moeten aantonen. 

 

Eerder liet het bedrijf al weten dat het niet meer zozeer het aandeel van e-commerce in China wil vergroten, goed voor zo’n 15% van alle Chinese retail, als wel de fysieke retail (de overige 85%) wil digitaliseren om verdere groei mogelijk te maken. Om aan een constant tempo verder te blijven groeien, moet Alibaba inderdaad wel aan de slag met fysieke retail.