Alipay gaat overeenkomst aan rond uitbreiding in Europa

Alipay gaat overeenkomst aan rond uitbreiding in Europa

Alipay gaat overeenkomst aan rond uitbreiding in Europa
http://www.shutterstock.com/pic-159873416/stock-photo-woman-paying-with-nfc-technology-on-mobile-phone-restaurant-cafe-bar.html?src=XiJqt5mPdAa7Yc8Ic6ka2w-1-19

Alipay, de betaaldienst van de Alibaba-groep, heeft een overeenkomst gesloten met Ingenico Group. Zo krijgt het toegang tot heel wat grote retailers in Europa, die in de toekomst dus ook Alipay zullen aanvaarden als betaalmiddel.

Chinese toeristen

Als Alibaba wil dat Chinese toeristen ook in het buitenland gebruik maken van Alipay, moet het op zoek naar grote ketens die het betaalmiddel willen aanvaarden. Dankzij de samenwerking met Ingenico komt het daar nu een stap dichterbij. Ingenico is immers de technologische partner van heel wat retailers in Europa.

 

Vorig jaar was er wereldwijd sprake van 120 miljoen Chinese toeristen, die gemiddeld 875 dollar (775 euro) uitgaven tijdens hun trip. Alipay van zijn kant beschikt dan weer over meer dan 450 miljoen gebruikers. Dan is een stuk meer dan de gelijkaardige diensten van Samsung, Apple en Google samengeteld. In China worden maar liefst 80 procent van mobiele betalingen met Alipay voltooid.

 

Gebruikers van Alipay kunnen momenteel al betalen bij onder andere Uber, Macy’s en Airbnb. Er zijn wel nog geen plannen om de dienst ook beschikbaar te maken voor gebruikers buiten China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

“Wij zijn de poort naar China”  (Roland Palmer, Alibaba Benelux)

07/06/2018

De Chinese reus Alibaba komt naar Europa, maar brengt Europese merken ook naar Azië. Is China het beloofde land voor Benelux-ondernemers? “Nergens elders vind je een markt die zo hard groeit!”

Alibaba opent Belgisch magazijn in Luik

31/05/2018

Alibaba gaat vijf nieuwe magazijnen openen, waaronder een in Luik. Via het dochterbedrijf Cainiao wil de Chinese retailgroep zijn logistieke netwerk en technologie verder uitbreiden.

Intersport en Alibaba openen samen megawinkel in Peking

31/05/2018

Sportketen Intersport heeft samen met Alibaba’s merkenplatform Tmall een megawinkel geopend in Peking. De vestiging is 1.300 m² groot en uitgerust met allerlei technologische snufjes, zoals een slimme schoenenspiegel.

Alibaba investeert in logistiek, ook in Europa

30/05/2018

De Chinese retailreus Alibaba investeert 1,4 miljard dollar in postbedrijf ZTO en krijgt zo 10% van de Chinese pakjesleveraar in handen. Alibaba zou ook op zoek zijn naar een logistiek centrum in Duitsland, om de Europese markt te veroveren.