Amazon begint met verkoop voeding huismerk | RetailDetail

Amazon begint met verkoop voeding huismerk

Amazon begint met verkoop voeding huismerk

De Amerikaanse online retailer Amazon is begonnen met de verkoop van voeding onder het eigen huismerk. Zo verkoopt het sinds een weekje koffie van het eigen merk Happy Belly en babyvoeding van het merk Mama Bear.

Grotere marges

Net zoals met de kleding van het eigen merk, heeft Amazon besloten om vrijwel geen ruchtbaarheid te geven aan de lancering van de nieuwe merken. Waarschijnlijk doet het dat om andere bedrijven die op Amazon verkopen niet tegen de borst te stoten.

 

De verkoop van huismerken heeft een aantal voordelen voor Amazon. Om te beginnen zijn de marges voor het bedrijf een stuk groter, maar het kan ook de verpakkingen zelf ontwerpen en zo ontwikkelen dat die goedkoper zijn om te verzenden.

 

Enkel via Amazon Prime

Net zoals bij andere huismerken worden ook deze nieuwe merken enkel verkocht aan klanten die een abonnement hebben op Amazon Prime. De retailer zorgt er trouwens goed voor dat klanten amper kunnen weten dat het product door Amazon zelf wordt geproduceerd en verkocht. Nergens wordt de naam Amazon gebruikt. Amazon wil de producten ook niet als goedkopere alternatieven in de markt zetten, want de prijzen bevinden zich ergens tussen de goedkopere producten en het duurdere segment.

 

De markt van huismerken wordt steeds interessanter: in de Verenigde Staten waren ze vorig jaar goed voor 118,4 miljard dollar (106 miljard euro), een stijging van 2,2 miljard dollar (2 miljard euro) ten opzichte van een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Eerste Nederlandse Amazon Prime Day op 16 en 17 juli

03/07/2018

Amazon organiseert zijn jaarlijkse Prime Day, met aanbiedingen voor Prime-leden, voor het eerst in Nederland. Anderhalve dag lang krijgen klanten toegang tot exclusieve kortingen en nieuwe productlanceringen.

Amazon gaat zelf pakjes bezorgen

29/06/2018

Amazon lanceert zijn eigen bezorgdienst in de Verenigde Staten: de online reus wil zo minder afhankelijk worden van pakjesdiensten als UPS en denkt kosten te kunnen besparen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.