Amazon is grootste Europese e-tailer | RetailDetail

Amazon is grootste Europese e-tailer

Amazon is grootste Europese e-tailer

Het Amerikaanse Amazon.com is de grootste Europese e-tailer: de webreus neemt er 5,3% van alle aankopen die via het internet worden gedaan voor zijn rekening. Daarna volgen het Duitse Otto en verkoper van kantoorbenodigdheden Staples, zo blijkt uit de ‘Europe 500’-ranglijst van Internet Retailer.

Amazon met kop en schouders bovenuit

De totale Europese online markt werd vorig jaar volgens het Centre for Retail Research op 232,17 miljard euro geschat, 16% meer dan in 2011. De grootste 500 retailers trokken daarvan 93,64 miljard euro naar zich toe. Alleen al de grootste 100 waren goed voor een online omzet van 75 miljard euro.


Daarbij spant het Amerikaanse Amazon.com duidelijk de kroon: in 2012 sleet de e-tailer voor 12,36 miljard euro aan goederen via het net, wat goed was voor een marktaandeel van 5,3%. Vooral in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk doen de Amerikanen goede zaken.


Om dat te runnen, heeft het bedrijf een netwerk van 22 distributiecentra in Europa uitgebouwd. Ook opende Amazon vorig jaar specifieke sites voor Spanje en Italië. Bovendien werden eind 2012 nieuwe distributiecentra geopend in Spanje en Zuid-Frankrijk.


Europa nog vrij gefragmenteerd

De tweede in de rij is het Duitse Otto. Dat haalde vorig jaar een online omzet van 5,64 miljard euro, waarvan liefst 40% buiten thuisland Duitsland. Desalniettemin blijft de e-tailer nog op ruime afstand van Amazon.


Internet Retailer merkt wel belangrijke verschillen tussen de VS en Europa. Zo is de impact van lokale spelers in Europa nog een stuk groter, wegens de verschillende talen, de verschillende munteenheden en de verschillende winkelervaringen. Bijgevolg is de markt er ook meer gefragmenteerd.

 

De top 10 van Internet Retailer:

  1. Amazon.com (VS) 
  2. Otto (Duitsland)
  3. Staples (VS)
  4. Home Retail Group (VK)
  5. Tesco (VK)
  6. Apple (VS)
  7. CDiscount.com (Frankrijk)
  8. Tengelmann (Duitsland)
  9. Shop Direct Group (VK)
  10. Sainsbury's (VK)
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.