Amazon heer en meester op Franse markt e-commerce

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt
Amazon.fr

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.

 

Grootste in mode…

Met een omzet van 5,6 miljard euro, liefst 22% meer dan het jaar voordien, groeit Amazon dubbel zo snel als de totale Franse e-commercemarkt, die er met 11% op vooruitging. Met dank aan de naar schatting 19 miljoen Fransen die vorig jaar minstens één keer iets kochten op Amazon, ook alweer een miljoen erbij. Voor een goed begrip: Amazons marktaandeel van 18,9% omhelst zowel de verkopen voor eigen rekening (10,8%) als die voor derden via zijn marktplaats (8,1%).

 

Amazon groeit niet alleen dubbel zo snel als de Franse onlinemarkt, het heeft ook een comfortabele voorsprong op het nummer twee, Cdiscount. Dat internetfiliaal van Groupe Casino moet het stellen met een marktaandeel van 8,2%. VentePrivée haalt brons. Daarna volgen Showroomprivé, Fnac, Darty, Boulanger, La Redoute, Zooplus en eBay.

 

Opmerkelijk: Zalando is niet te vinden in de top 10. De Duitsers stranden op plaats 11 en kunnen (nog) niet op tegen Amazon, dat in de modesector online met naar schatting 10 miljoen bestellingen de populairste webwinkel van Frankrijk is.

 

…maar overklast in voeding

In één domein lopen de Amerikanen flink achterop: in de verkoop van voeding en dagelijkse gezinsaankopen. Daar is Amazon zeven keer kleiner dan E.Leclerc. Voor die producten doen de Fransen nog altijd liever een beroep op de ‘Drive’-afhaalpunten van hun vertrouwde E.Leclerc, Carrefour, Casino en dergelijke.

 

Al zijn de Amerikanen niet van plan om zich nog lang de (Franse) kaas van het (Frans) brood te laten eten: de recente deal met Monoprix spreekt op dat vlak boekdelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.