Amazon heer en meester op Franse markt e-commerce

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt
Amazon.fr

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.

 

Grootste in mode…

Met een omzet van 5,6 miljard euro, liefst 22% meer dan het jaar voordien, groeit Amazon dubbel zo snel als de totale Franse e-commercemarkt, die er met 11% op vooruitging. Met dank aan de naar schatting 19 miljoen Fransen die vorig jaar minstens één keer iets kochten op Amazon, ook alweer een miljoen erbij. Voor een goed begrip: Amazons marktaandeel van 18,9% omhelst zowel de verkopen voor eigen rekening (10,8%) als die voor derden via zijn marktplaats (8,1%).

 

Amazon groeit niet alleen dubbel zo snel als de Franse onlinemarkt, het heeft ook een comfortabele voorsprong op het nummer twee, Cdiscount. Dat internetfiliaal van Groupe Casino moet het stellen met een marktaandeel van 8,2%. VentePrivée haalt brons. Daarna volgen Showroomprivé, Fnac, Darty, Boulanger, La Redoute, Zooplus en eBay.

 

Opmerkelijk: Zalando is niet te vinden in de top 10. De Duitsers stranden op plaats 11 en kunnen (nog) niet op tegen Amazon, dat in de modesector online met naar schatting 10 miljoen bestellingen de populairste webwinkel van Frankrijk is.

 

…maar overklast in voeding

In één domein lopen de Amerikanen flink achterop: in de verkoop van voeding en dagelijkse gezinsaankopen. Daar is Amazon zeven keer kleiner dan E.Leclerc. Voor die producten doen de Fransen nog altijd liever een beroep op de ‘Drive’-afhaalpunten van hun vertrouwde E.Leclerc, Carrefour, Casino en dergelijke.

 

Al zijn de Amerikanen niet van plan om zich nog lang de (Franse) kaas van het (Frans) brood te laten eten: de recente deal met Monoprix spreekt op dat vlak boekdelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Lidl aansprakelijk voor zelfdoding medewerker

05/07/2018

Discountketen Lidl is in Frankrijk aansprakelijk gesteld voor de zelfdoding van een onderhoudstechnicus in een distributiecentrum, intussen drie jaar geleden.

Eerste Nederlandse Amazon Prime Day op 16 en 17 juli

03/07/2018

Amazon organiseert zijn jaarlijkse Prime Day, met aanbiedingen voor Prime-leden, voor het eerst in Nederland. Anderhalve dag lang krijgen klanten toegang tot exclusieve kortingen en nieuwe productlanceringen.

Tesco doet het met Carrefour in nieuw inkoopverbond

02/07/2018

Tesco en Carrefour starten samen een inkoopalliantie: de retailreuzen gaan zowel merkproducten als huismerkassortiment samen inkopen. Ook op dienstenleveranciers stappen de retailer voortaan samen af.

Auchan, Casino en Metro vormen nieuwe inkoopalliantie

02/07/2018

De Franse retailkleppers Auchan, Casino en Schiever gaan in zee met Metro om een nieuwe inkoopgroepering te creëren. Via de alliantie, Horizon genaamd, zullen de supermarktketens zowel in Frankrijk als daarbuiten samen inkopen.