Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer | RetailDetail

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer
Foto: Jevanto Productions / Shutterstock.com

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

 

Amazon Key opent deuren in huis en in de auto

Amazon heeft laten weten dat het voortaan autoleveringen toelaat als uitbreiding van de Amazon Key-dienst, waarmee de onlineretailer vorig jaar ook al leveringen binnenshuis mogelijk maakte. Voor die service moeten klanten een camera en slim slot installeren, waarna ze via een app op hun smartphone zelf kunnen zien wie voor de deur staat en koeriers of andere dienstverleners toestemming kunnen geven om binnen te komen. 

 

De autoleverdienst werkt nu ook met de Amazon Key-app, maar gebruikers moeten hun wagen – en hun Amazon Prime-abonnement – eerst nog wel even linken aan een toepassing voor geconnecteerde auto’s. Daar zijn vandaag al verschillende toepassingen voor, zoals OnStar van General Motors: met die service kunnen eigenaars van een Opel of Chevrolet onder meer defecten aan hun wagen detecteren, een gestolen auto vanzelf trager doen rijden en – wat voor Amazon van belang is – altijd weten waar hun auto is.

 

Geen extra kosten voor autolevering

Eenmaal Amazon de auto van Prime-klanten kan volgen, kunnen deze ervoor kiezen om pakjes in de koffer te laten leveren. Wie op die manier laat leveren, krijgt eerst te horen binnen welke vier uur de levering zal gebeuren en krijgt vervolgens nog een melding wanneer de pakjesbezorger ook echt onderweg is. De klant moet dan ook nog toestemming geven om de kofferdeur te openen. Amazon bezorgt klanten achteraf voor alle veiligheid nog een overzichtje met wie wanneer in de auto is geweest. Interessant is dat de retailer geen extra kosten aanrekent voor deze levermethode.


Op dit moment is de dienst wel nog maar in 37 steden in de Verenigde Staten en voor een beperkt aantal automerken – Chevrolet, Buick, GMC, Cadillac en Volvo – beschikbaar. Het spreekt ook vanzelf dat het om vrij recente auto’s (modeljaar 2015 of nieuwer) met op afstand bedienbare sloten moet gaan en dat de wagens op publieke, toegankelijke plaatsen geparkeerd moeten staan.

 

Al jarenlange experimenten

De technologiereus uit Atlanta is zeker niet de eerste die met leveringen in de auto experimenteert. Onder andere Volvo deed enkel jaren geleden in Göteborg een test met slimme autosleutels, die pakjeskoeriers toegang gaven tot de koffer van geparkeerde wagens.

 

Zelfs voor Amazon is het geen nieuwigheid: Amazon lanceerde de service drie jaar geleden al eens in Duitsland, in samenwerking met Audi, maar toen bleek de technologie nog niet op punt te staan. 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen.