Amazon weet alweer winst te maken | RetailDetail

Amazon weet alweer winst te maken

Amazon weet alweer winst te maken
http://www.shutterstock.com/nl/pic-175315058/

Het gaat de online retailer Amazon de laatste tijd flink voor de wind. In het voorbije kwartaal maakte het opnieuw een recordwinst, de derde keer op rij al, en ondertussen is het ook al het vijfde kwartaal op rij dat er winst wordt gemaakt.

 

Verdubbeling winstmarge

De totale omzet van Amazon groeide met 31 procent van 23,19 miljard dollar (20,9 miljard euro) naar 30,4 miljard dollar (27,4 miljard euro). De winst groeide dan weer naar 857 miljoen dollar (773 miljoen euro). Dat is bijna tien keer zoveel in vergelijking met een jaar eerder. Bovendien wist Amazon de operationele winstmarge op te krikken van 2 procent naar 4,2 procent.

 

Een belangrijke factor voor de groei van Amazon was ditmaal ook weer Amazon Web Services, waar de omzet met 58 procent de hoogte in ging.

 

Blijven investeren

Het is de eerste keer sinds 2012 dat Amazon vijf kwartalen op rij winst weet te maken. De voorbije jaren werden er vooral rode cijfers geschreven, vanwege grote investeringen in het bedrijf, zoals de bouw van nieuwe distributiecentra.

 

Dat wil echter niet zeggen dat Amazon niet meer gaat investeren. Zo moeten er in het huidige kwartaal maar liefst 18 nieuwe magazijnen de deuren openen. Momenteel heeft Amazon 268.900 werknemers in dienst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.