Amazon komt met eigen afhaalkluisjes | RetailDetail

Amazon zet eigen afhaalkluisjes bij consumenten thuis

Amazon zet eigen afhaalkluisjes bij consumenten thuis
thehub.amazon.com

Amazon heeft The Hub voorgesteld, een eigen systeem van afhaalkluisjes die overal kunnen worden geplaatst. De kluisjes zijn er in verschillende maten en kunnen zowel in gebouwen als buiten gezet worden.

Modulair

Het principe van The Hub is lang niet origineel: heel wat bedrijven hebben al soortgelijke kluisjes gelanceerd. Gebruikers kunnen hun pakketjes in één van de kluisjes laten leveren en krijgen bovendien een pincode waarmee het kluisje kan worden geopend. Zodra ze een pakketje hebben ontvangen, kunnen ze met de pincode het pakje ophalen.

 

Het systeem van Amazon is wel volledig modulair en kan dus in verschillende formaten worden geïnstalleerd, zowel binnen als buiten. Amazon mikt daarbij vooral op vastgoedeigenaars die hun huurders deze extra dienst willen aanbieden.

 

Ook voor andere afzenders

Amazon is zeker en vast niet de eerste partij die met dit idee op de proppen komt, maar heeft wel een immens schaalvoordeel. Het kan de kluisjes veel goedkoper aanbieden dan de concurrentie. Een bijkomend voordeel is het verminderen van de kost van pakjes die niet kunnen worden aangenomen en dus terug worden meegenomen door de koerier. Ook pakketjes die ergens anders worden achtergelaten en vervolgens verdwijnen worden zo een veel kleiner probleem.

 

The Hub is trouwens niet enkel bedoeld voor pakketjes die op Amazon zijn besteld. Alle afzenders kunnen in principe de pakjes in een kluisje plaatsen. In het systeem van Amazon lijkt het voorlopig wel niet mogelijk om pakjes zelf te verzenden door ze in het kluisje te plaatsen en te laten ophalen door een koerier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

07/05/2018

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

Amazon verpulvert verwachtingen dankzij Prime en cloud

27/04/2018

Amazon-baas Jeff Bezos heeft weer een goede reden om een grote fles champagne te kraken: zijn bedrijf zag zijn omzet met 43% stijgen tot 51 miljard dollar (42 miljard euro). De nettowinst verdubbelde zelfs naar 1,63 miljard dollar.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.