Amazon komt met eigen afhaalkluisjes | RetailDetail

Amazon zet eigen afhaalkluisjes bij consumenten thuis

Amazon zet eigen afhaalkluisjes bij consumenten thuis
thehub.amazon.com

Amazon heeft The Hub voorgesteld, een eigen systeem van afhaalkluisjes die overal kunnen worden geplaatst. De kluisjes zijn er in verschillende maten en kunnen zowel in gebouwen als buiten gezet worden.

Modulair

Het principe van The Hub is lang niet origineel: heel wat bedrijven hebben al soortgelijke kluisjes gelanceerd. Gebruikers kunnen hun pakketjes in één van de kluisjes laten leveren en krijgen bovendien een pincode waarmee het kluisje kan worden geopend. Zodra ze een pakketje hebben ontvangen, kunnen ze met de pincode het pakje ophalen.

 

Het systeem van Amazon is wel volledig modulair en kan dus in verschillende formaten worden geïnstalleerd, zowel binnen als buiten. Amazon mikt daarbij vooral op vastgoedeigenaars die hun huurders deze extra dienst willen aanbieden.

 

Ook voor andere afzenders

Amazon is zeker en vast niet de eerste partij die met dit idee op de proppen komt, maar heeft wel een immens schaalvoordeel. Het kan de kluisjes veel goedkoper aanbieden dan de concurrentie. Een bijkomend voordeel is het verminderen van de kost van pakjes die niet kunnen worden aangenomen en dus terug worden meegenomen door de koerier. Ook pakketjes die ergens anders worden achtergelaten en vervolgens verdwijnen worden zo een veel kleiner probleem.

 

The Hub is trouwens niet enkel bedoeld voor pakketjes die op Amazon zijn besteld. Alle afzenders kunnen in principe de pakjes in een kluisje plaatsen. In het systeem van Amazon lijkt het voorlopig wel niet mogelijk om pakjes zelf te verzenden door ze in het kluisje te plaatsen en te laten ophalen door een koerier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Eerste Nederlandse Amazon Prime Day op 16 en 17 juli

03/07/2018

Amazon organiseert zijn jaarlijkse Prime Day, met aanbiedingen voor Prime-leden, voor het eerst in Nederland. Anderhalve dag lang krijgen klanten toegang tot exclusieve kortingen en nieuwe productlanceringen.

Amazon gaat zelf pakjes bezorgen

29/06/2018

Amazon lanceert zijn eigen bezorgdienst in de Verenigde Staten: de online reus wil zo minder afhankelijk worden van pakjesdiensten als UPS en denkt kosten te kunnen besparen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.