Amazon zet opmars in fashion verder | RetailDetail

Amazon zet opmars in fashion verder

Amazon zet opmars in fashion verder

De Amerikaanse online retailer Amazon heeft jaren problemen gehad om door te breken in de modesector, maar sinds kort slaagt het daar steeds meer in. Eén van de redenen is de belofte van Amazon om de kleding niet zomaar tegen lage prijzen te verkopen.

Online presentatie aangepakt

Amazon heeft immers jaren zijn concurrentie aangepakt door simpelweg vrijwel elk product tegen een lagere prijs te verkopen. Dat is echter een strategie waar ze binnen de modesector geen fan van zijn en dus moest Amazon met een ander plan komen.

 

“Amazon begrijpt dat mode verschilt van zijn core business”, zegt Joelle Grunberg, CEO van Lacoste in Noord-Amerika, aan de Wall Street Journal. “Ze geven wel kortingen wanneer producten niet verkopen, maar ze doen dat niet op een gekke manier.” Daarnaast werd ook de presentatie van kleding op de site aangepakt. Zo heeft Amazon sinds 2013 een eigen fotostudio in de Verenigde Staten, waar het fotoshoots houdt rond modeartikelen.

 

Eigen kledingmerken

Een groot aantal merken verkoopt nu ook rechtstreeks op Amazon, maar bedrijven als Nike zijn nog terughoudend. Amazon heeft al gezegd dat het zelf collecties zal ontwerpen die bepaalde gaten in hun aanbod moeten opvullen. Modebedrijven die niet onmiddellijk mee stappen in het verhaal van Amazon verwijzen daarvoor naar third-party verkopers op Amazon, die zonder problemen hun kleding tegen lagere prijzen kunnen verkopen.

 

De opmars van de verkoop van kleding bij Amazon betekent ook slecht nieuws voor de traditionele handelaars, die mode als een soort laatste houvast zien. Volgens Forrester Research werd vorig jaar immers slechts 15 procent van de omzet in de modesector online gehaald. Bij computers bijvoorbeeld was dat al 65 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Eerste Nederlandse Amazon Prime Day op 16 en 17 juli

03/07/2018

Amazon organiseert zijn jaarlijkse Prime Day, met aanbiedingen voor Prime-leden, voor het eerst in Nederland. Anderhalve dag lang krijgen klanten toegang tot exclusieve kortingen en nieuwe productlanceringen.

Amazon gaat zelf pakjes bezorgen

29/06/2018

Amazon lanceert zijn eigen bezorgdienst in de Verenigde Staten: de online reus wil zo minder afhankelijk worden van pakjesdiensten als UPS en denkt kosten te kunnen besparen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.