Amazon zet opmars in fashion verder | RetailDetail

Amazon zet opmars in fashion verder

Amazon zet opmars in fashion verder

De Amerikaanse online retailer Amazon heeft jaren problemen gehad om door te breken in de modesector, maar sinds kort slaagt het daar steeds meer in. Eén van de redenen is de belofte van Amazon om de kleding niet zomaar tegen lage prijzen te verkopen.

Online presentatie aangepakt

Amazon heeft immers jaren zijn concurrentie aangepakt door simpelweg vrijwel elk product tegen een lagere prijs te verkopen. Dat is echter een strategie waar ze binnen de modesector geen fan van zijn en dus moest Amazon met een ander plan komen.

 

“Amazon begrijpt dat mode verschilt van zijn core business”, zegt Joelle Grunberg, CEO van Lacoste in Noord-Amerika, aan de Wall Street Journal. “Ze geven wel kortingen wanneer producten niet verkopen, maar ze doen dat niet op een gekke manier.” Daarnaast werd ook de presentatie van kleding op de site aangepakt. Zo heeft Amazon sinds 2013 een eigen fotostudio in de Verenigde Staten, waar het fotoshoots houdt rond modeartikelen.

 

Eigen kledingmerken

Een groot aantal merken verkoopt nu ook rechtstreeks op Amazon, maar bedrijven als Nike zijn nog terughoudend. Amazon heeft al gezegd dat het zelf collecties zal ontwerpen die bepaalde gaten in hun aanbod moeten opvullen. Modebedrijven die niet onmiddellijk mee stappen in het verhaal van Amazon verwijzen daarvoor naar third-party verkopers op Amazon, die zonder problemen hun kleding tegen lagere prijzen kunnen verkopen.

 

De opmars van de verkoop van kleding bij Amazon betekent ook slecht nieuws voor de traditionele handelaars, die mode als een soort laatste houvast zien. Volgens Forrester Research werd vorig jaar immers slechts 15 procent van de omzet in de modesector online gehaald. Bij computers bijvoorbeeld was dat al 65 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

07/05/2018

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

Amazon verpulvert verwachtingen dankzij Prime en cloud

27/04/2018

Amazon-baas Jeff Bezos heeft weer een goede reden om een grote fles champagne te kraken: zijn bedrijf zag zijn omzet met 43% stijgen tot 51 miljard dollar (42 miljard euro). De nettowinst verdubbelde zelfs naar 1,63 miljard dollar.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.