Beging 3Suisses nu al de “socialemediablunder van het jaar”? | RetailDetail

Beging 3Suisses nu al de “socialemediablunder van het jaar”?

Beging 3Suisses nu al de “socialemediablunder van het jaar”?

3Suisses heeft zich de woede van flink wat mensen op de hals gehaald door zijn merknaam te verbinden aan de "Je Suis Charlie"-slogan, waarmee men overal ter wereld medeleven betuigt aan de slachtoffers van de aanslag in Parijs.

"Iedereen Charlie, ook 3Suisses"

Ondanks de golf van protest die meteen de kop opstak, blijft het gewezen postorderbedrijf zijn initiatief halsstarrig verdedigen. Op zijn Facebook-pagina reageert de groep als volgt: "Na lezing van een aantal van jullie commentaren, willen we onze demarche herbevestigen. Dit is in geen geval een commerciële boodschap, maar een uiting van ons engagement als burgers. Het leek ons dan ook evident om onze merknaam te verbinden aan die van Charlie Hebdo, ten teken van solidariteit."

 

Om er nog aan toe te voegen: "3Suisses, dat zijn vrouwen en mannen die gehecht zijn aan de vrije meningsuiting, die zeer aangedaan zijn door dit drama en die daarover getuigenis willen afleggen. Vandaag zijn alle 3Suisses-medewerkers Charlie."

 

De marketingblunder van het nog prille jaar?

De uitleg weet de meeste Twitteraars en Facebook-gebruikers amper te overtuigen: zij blijven zich afvragen waarom het bedrijf dan niet gewoon de inmiddels overbekende zwarte rechthoek met witte letters gebruikt heeft, zoals vele andere bedrijven. Zo denkt ook socialemediaspecialist Steven Van Belleghem erover: In een tweet (foto) omschrijft hij het initiatief zelfs als "the worst tweet in corporate history. How do you even consider this?"

 

Toch zijn er ook mensen die net de tegenstanders op de korrel nemen en erop wijzen dat vrijheid van meningsuiting - en dus ook de manier waarop men die mening naar buiten brengt - ook geldt voor 3Suisses.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.