Belg geeft 8,2 miljard online uit | RetailDetail

Belg geeft 8,2 miljard online uit

Belg geeft 8,2 miljard online uit

Volgens onderzoeksbureau GfK heeft de Belgische consument in 2015 meer dan 8,2 miljard euro online uitgegeven: daarmee is 2015 een recordjaar voor de e-commerce. Ook in het vierde kwartaal was er nog een sterke stijging.

Inhaalbeweging

In het vierde kwartaal werd er nog eens 8% meer uitgegeven dan in het voorgaande kwartaal. Vooral speelgoed, Consumer Electronics, Media & Entertainment en Health & Beauty scoorden in de eindejaarperiode goed. Driekwart van de Belgen boven 15 jaar deed in het vierde kwartaal online een aankoop, die gemiddeld 97 euro bedroeg. In totaal werden er 22,35 miljoen online aankopen gedaan, goed voor een bedrag van 2,17 miljard euro.

 

“Deze cijfers tonen aan dat België op het vlak van e-commerce een gigantische inhaalbeweging achter de rug heeft. We bevinden ons intussen in de betere Europese middenmoot en laten dus al heel wat Europese landen achter ons. De Belgische e-commerce kent een sterke groei die jaar na jaar aanhoudt, en die naar verwachting ook verder zal blijven aanhouden,” legt Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce, uit.

 

Slechts 8% van de totale uitgaven voor de aankoop van producten worden online gedaan, terwijl maar liefst 60% van de diensten online worden gekocht. Er worden wel meer producten dan diensten gekocht, maar de waarde daarvan ligt vaak lager.

 

In het vierde kwartaal werd 53% van alle aankopen in de sector speelgoed online gedaan. De meeste online aankopen gebeurden in de sector Media & Entertainment. Er werd echter het meeste gespendeerd aan vliegtuigtickets & accommodatie en pakketvakanties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.