Belg koopt steeds vaker online | RetailDetail

Belg koopt steeds vaker online

Belg koopt steeds vaker online
http://www.shutterstock.com/nl/pic-286096073/

Uit onderzoek van Comeos blijkt dat vorig jaar ongeveer 64 procent van de Belgen een online aankoop heeft gedaan. Dat is evenveel als een jaar eerder, maar er werd wel vaker online geshopt. 34 procent van de consumenten doet dat ondertussen maandelijks.

 

Potentieel voor bereide voeding

Ook het gemiddelde bedrag dat per jaar wordt uitgegeven is volgens Comeos met een derde gestegen naar 2.388 euro per jaar. “E-consumenten zijn overwegend jong, mannelijk en welgesteld”, aldus Comeos.

 

De belangrijkste producten die online worden gekocht blijven kleding, overnachtingen en schoenen. Ten opzichte van een jaar eerder koopt 6 procent minder consumenten reistickets online. Mogelijk heeft dat te maken met het moment waarop de enquête werd afgenomen, aangezien dat vlak na de aanslagen in Parijs en Brussel was.

 

“Er is wel potentieel voor (bereide) voeding en farmaceutische producten: weinig consumenten kopen deze producten online, maar ze zijn van plan om dit het komende jaar vaker te doen”, stelt Dominique Michel, CEO van Comeos. Hij wijst daarbij naar online bezorgdiensten waarbij steeds meer restaurants de mogelijkheid bieden om maaltijden aan huis te laten leveren.

 

M-commerce blijft stabiel

71 procent van de consumenten kiest voor thuislevering, waarbij 5 procent verwacht dat die levering gratis is. Langs de andere is er ook een groep van 7 procent die bereid is om meer dan 10 euro te betalen voor levering, vooral voor grote pakketten.

 

Bij m-commerce is er momenteel niet echt sprake van een groei. Net als vorig jaar zegt 21 procent online te shoppen via smartphone of tablet. De grootte van het scherm (51 procent), vertrouwen (41 procent) en betaalproblemen (37 procent) zijn daarbij de grootste redenen om het niet te doen.

 

45 procent van de online shoppers doet enkel online research om dan toch in de winkel zijn aankoop te doen, voornamelijk omdat ze het product eerst willen zien, passen of aanraken. Showrooming, waarbij eerst in de winkel wordt gezocht en dan online wordt gekocht, is met 24 procent een kleiner fenomeen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

07/05/2018

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.

Groei Alibaba boven verwachting

07/05/2018

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.

Amazon verpulvert verwachtingen dankzij Prime en cloud

27/04/2018

Amazon-baas Jeff Bezos heeft weer een goede reden om een grote fles champagne te kraken: zijn bedrijf zag zijn omzet met 43% stijgen tot 51 miljard dollar (42 miljard euro). De nettowinst verdubbelde zelfs naar 1,63 miljard dollar.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

American Apparel maakt comeback met webshop

26/04/2018

De Amerikaanse modeketen American Apparel heeft deze week haar internationale webshop opnieuw geopend. Daar kunnen de Nederlandse en Belgische fans van het merk opnieuw terecht, nadat de groep vorig jaar zijn fysieke winkels sloot.