Belg koopt steeds vaker online | RetailDetail

Belg koopt steeds vaker online

Belg koopt steeds vaker online
http://www.shutterstock.com/nl/pic-286096073/

Uit onderzoek van Comeos blijkt dat vorig jaar ongeveer 64 procent van de Belgen een online aankoop heeft gedaan. Dat is evenveel als een jaar eerder, maar er werd wel vaker online geshopt. 34 procent van de consumenten doet dat ondertussen maandelijks.

 

Potentieel voor bereide voeding

Ook het gemiddelde bedrag dat per jaar wordt uitgegeven is volgens Comeos met een derde gestegen naar 2.388 euro per jaar. “E-consumenten zijn overwegend jong, mannelijk en welgesteld”, aldus Comeos.

 

De belangrijkste producten die online worden gekocht blijven kleding, overnachtingen en schoenen. Ten opzichte van een jaar eerder koopt 6 procent minder consumenten reistickets online. Mogelijk heeft dat te maken met het moment waarop de enquête werd afgenomen, aangezien dat vlak na de aanslagen in Parijs en Brussel was.

 

“Er is wel potentieel voor (bereide) voeding en farmaceutische producten: weinig consumenten kopen deze producten online, maar ze zijn van plan om dit het komende jaar vaker te doen”, stelt Dominique Michel, CEO van Comeos. Hij wijst daarbij naar online bezorgdiensten waarbij steeds meer restaurants de mogelijkheid bieden om maaltijden aan huis te laten leveren.

 

M-commerce blijft stabiel

71 procent van de consumenten kiest voor thuislevering, waarbij 5 procent verwacht dat die levering gratis is. Langs de andere is er ook een groep van 7 procent die bereid is om meer dan 10 euro te betalen voor levering, vooral voor grote pakketten.

 

Bij m-commerce is er momenteel niet echt sprake van een groei. Net als vorig jaar zegt 21 procent online te shoppen via smartphone of tablet. De grootte van het scherm (51 procent), vertrouwen (41 procent) en betaalproblemen (37 procent) zijn daarbij de grootste redenen om het niet te doen.

 

45 procent van de online shoppers doet enkel online research om dan toch in de winkel zijn aankoop te doen, voornamelijk omdat ze het product eerst willen zien, passen of aanraken. Showrooming, waarbij eerst in de winkel wordt gezocht en dan online wordt gekocht, is met 24 procent een kleiner fenomeen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Alibaba neemt participatie in Turkse moderetailer

29/06/2018

Alibaba wordt de nieuwe strategische partner van Trendyol, een van de bekendste e-commercebedrijven in Turkije. De Chinese retailgroep versterkt daarmee zijn aanwezigheid in Europa.

Albert Heijn Hoofddorp laat Coca-Cola aan huis leveren

29/06/2018

Coca-Cola experimenteert in de Albert Heijn van Hoofddorp met een bezorgscherm: klanten kunnen in de supermarkt grote verpakkingen frisdrank bestellen en gratis thuis laten leveren.