Belgen shoppen steeds meer bij Chinese webshops | RetailDetail

Belgen shoppen steeds meer bij Chinese webshops

Belgen shoppen steeds meer bij Chinese webshops

Steeds meer Belgische consumenten doen aankopen bij Chinese webshops. In 2016 zijn de totale bestedingen bij die webwinkels met 63 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers van BeCommerce. Ook B2B wordt er steeds meer gekocht bij Chinese webshops.

 

42 miljoen bezoeken

In totaal gaven Belgen in 2016 75 miljoen euro uit in Chinese webshops. Daarbij zijn vooral telecomproducten, IT en consumentenelektronica populair. AliExpress, onderdeel van Alibaba, is de populairste Chinese webshop bij Belgen, maar ook Lightinthebox en Dealextreme trekken heel wat Belgische klanten. Per jaar krijgen die drie webshops ongeveer 42 miljoen bezoeken vanuit België.

 

“Uit de cijfers blijkt duidelijk dat de Chinese markt nog een enorm groeipotentieel heeft. Door de toenemende globalisering worden wereldwijde bestellingen steeds makkelijker”, legt Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce, uit. “Bovendien is de voorraad van platformen als Alibaba haast onuitputtelijk, en bieden ze vaak goedkopere producten aan dan hun Europese concurrenten. Het valt dan ook te verwachten dat deze trend de komende jaren zal aanhouden.”

 

Maar ook B2B wordt er dus steeds meer uitgegeven in China. Vorig jaar gaven Belgische bedrijven ongeveer 100 miljoen euro uit op de Chinese online markt. Over heel Europa vloeit er tegen 2020 vanuit bedrijven mogelijk 1 triljoen euro naar de Chinese markt.

 

Ook in Nederland is de Chinese webshop aan een opmars bezig en uit een onderzoek van de Nederlandse Consumentenbond blijkt dat Nederlandse consumenten best tevreden zijn over de kwaliteit, want meer dan 80 procent zegt in de toekomst opnieuw een bestelling te zullen plaatsen bij een Chinese webshop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Ga op bezoek bij Jack Ma: RetailHunt China neemt je mee 

02/07/2018

China spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding en vandaag des te meer tot die van retailers. RetailDetail neemt je mee op een wervelende ontdekkingsreis door China: van impressionante ‘mega malls’ over lokale trendsetters tot het kloppend hart van Alibaba.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

“Wij zijn de poort naar China”  (Roland Palmer, Alibaba Benelux)

07/06/2018

De Chinese reus Alibaba komt naar Europa, maar brengt Europese merken ook naar Azië. Is China het beloofde land voor Benelux-ondernemers? “Nergens elders vind je een markt die zo hard groeit!”

Alibaba opent Belgisch magazijn in Luik

31/05/2018

Alibaba gaat vijf nieuwe magazijnen openen, waaronder een in Luik. Via het dochterbedrijf Cainiao wil de Chinese retailgroep zijn logistieke netwerk en technologie verder uitbreiden.