Belgen zijn grootste slachtoffer van internetfraude | RetailDetail

Belgen zijn grootste slachtoffer van internetfraude

Belgen zijn grootste slachtoffer van internetfraude

Een op de tien Belgen verloor vorig jaar geld als gevolg van internetfraude. Daarmee scoren we het slechtst in heel Europa. En dat heeft zo zijn gevolgen voor de e-commerce: één op de vijf Belgen weigert online te kopen uit veiligheidsoverwegingen.

 

Eén Belg op tien slachtoffer

Van alle Europeanen laat de Belg zich het vaakst verleiden om op malafide links te klikken: 9% van de Belgen verloor het voorbije jaar geld door phishingmails en valse webpagina's. Met de bankkaartfraude erbij liet zelfs één op de tien Belgen zich vorig jaar online geld ontfutselen. Dat blijkt uit een studie die Eurostat vandaag, op Safer Internet Day, publiceert. Het Europese statistische bureau ondervroeg daarvoor meer dan 6.000 Belgen.

 

Met dat cijfer doen we niet alleen veel slechter dan het EU-gemiddelde (dat op 2% ligt), maar staan we ook eenzaam aan de top: de nummers twee en drie, Luxemburg en Zweden, volgen een eindje verderop (met 5%).

 

In vergelijking met onze buurlanden slaan we al helemaal een zwak figuur: in Duitsland en Nederland verloren vorig jaar slechts 2% van de internetgebruikers geld door phishingmails en valse webpagina's, in Frankrijk ging het zelfs maar om 1%.

 

Uitdaging voor e-commerce

Specialisten zien drie verklaringen waarom de Belgen zich zo vaak laten 'vangen'. Enerzijds gaan criminelen almaar professioneler te werk en ‘phishen’ ze nu ook meer en meer in vlekkeloos Nederlands of Frans. Anderzijds blijken Belgische internetgebruikers vaker dan anderen hun computerupdates uit te stellen (wat hen kwetsbaarder maakt). En tot slot is e-commerce ‑ al zeker de grensoverschrijdende ‑ in ons land aan een ware inhaalrace bezig, wat de vijver voor fraudeurs alleen maar groter maakt en waardoor het risico stijgt.

 

Volgens de Eurostat-enquête kreeg 11% van de Belgen die online iets kochten vorig jaar af te rekenen met een of ander veiligheidsprobleem, zoals identiteitsfraude of -diefstal. Geen wonder dus dat één op de vijf Belgen uit veiligheidsoverwegingen vermijdt om op het internet te kopen en dat 15% om die reden niet wil internetbankieren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.