Benelux wil e-commerce markt één maken

Benelux wil e-commercemarkt één maken

Benelux wil e-commercemarkt één maken

De eerste ministers van België, Nederland en Luxemburg hebben maandag een digitale verklaring ondertekend, waarmee ze aangeven werk te zullen maken van een eengemaakte e-commercemarkt over de drie landen heen.

 

Samen toezicht houden

Daarmee nemen de drie landen een voorsprong op de rest van de landen in de Europese Unie. Het plan voor een eengemaakte markt in Europa ligt immers al sinds vorig jaar op tafel, maar dankzij deze nieuwe verklaring wil de Benelux een voortrekkersrol spelen voor de andere landen.

 

De verklaring moet ervoor zorgen dat er initiatieven worden opgestart, die onder andere de regels rond pakketdiensten hervormen, en dat er wordt gezocht naar manieren om samen toezicht te houden op de online markt. Zo moet het eenvoudiger worden om fraude op te sporen en aan te pakken.

 

De verschillende initiatieven zullen later ook gepresenteerd worden aan andere Europese landen, die zo versneld kunnen profiteren van een digitale markt met een minimum aan barrières, aldus online vakblad Twinkle.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.