Beslist.nl dreigt zijn grote klanten te verliezen | RetailDetail

Beslist.nl dreigt zijn grote klanten te verliezen

Beslist.nl dreigt zijn grote klanten te verliezen

Vergelijkingssite Beslist.nl dreigt enkele grote klanten te verliezen bij de invoering van een nieuw businessmodel. Daarbij moeten partners van het platform een conversiepixel op hun site plaatsen en dat zien ze niet allemaal zitten.

Verkoopcommissie

Beslist.nl wil graag overschakelen van klikvergoedingen naar verkoopcommissie. Daarvoor moeten adverteerders op hun bedankpagina's, die ze aan klanten laten zien na het afronden van een aankoop, een conversiepixel plaatsen die Beslist.nl toelaat te zien welke aankopen er allemaal gebeuren.

 

Volgens de adverteerders krijgen ze zo echter ook toegang tot een boel informatie die ze eigenlijk niet willen vrijgeven. Beslist.nl krijgt immers ook orders te zien die niet via hen tot stand zijn gekomen. Fonq.nl gaf eerder al aan dat het de samenwerking met Beslist.nl zal stopzetten als de pixel verplicht wordt en nu hebben ook Bol.com, Wehkamp en Coolblue dezelfde signalen uitgestuurd.

 

"Niet ons beleid"

"Met de koopdata kan Beslist niet alleen zijn eigen platform optimaliseren, maar voornamelijk ook heel gericht verkeer inkopen via Google Adwords om zich sterker tussen de zoekmachine en de retailers te positioneren dan het nu al doet en kliks af te vangen in plaats van meer organische leads te genereren", zei Jeremiah Albinus van Fonq.nl eerder al aan Twinkle.

 

Nu komen de drie andere met soortgelijke uitspraken naar buiten. "Primair is dit een kwestie tussen Beslist.nl en de verschillende handelspartijen", reageert Michel Schaeffer, marketingdirecteur van Bol.com, bij Twinkle. "Maar ik kan wel zeggen dat het niet ons beleid is om pixels van derde partijen op onze site te plaatsen."

 

"Met jezelf concurreren"

Alexander van Slooten van Wehkamp is ook duidelijk: "Het begint al op Beslist.nl zelf: de ranking van zowel de producten op de overzichtspagina's als van de retailers op de productpagina zal bepaald worden door de conversie. Daarnaast weet Beslist.nl bijvoorbeeld precies wat de conversie is van een productpagina en wat het als optimum kan bieden in Google. Voor grotere retailers is het dan alsof je met jezelf aan het concurreren bent."

 

"Deze conversiepixel is niet in het belang van onze klanten. En de commissies staan niet in verhouding tot de meerwaarde die wordt geleverd. Als ze dit bij Beslist.nl doorzetten, dan gaan we niet met ze door", besluit Nick Lenten, directeur tevreden klanten bij Coolblue.

 

Beslist.nl heeft voorlopig nog niet gereageerd op de uitspraken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.