Betalen we straks via Facebook?

Betalen we straks via Facebook?

Binnenkort kunnen consumenten wellicht betalen via Facebook. Een nieuwe toepassing moet smartphonegebruikers toelaten om de betaling van hun mobiele aankopen vlotter af te wikkelen. Voorwaarde is wel dat Facebook over de kredietkaartgegevens van de consument beschikt.

Mobiel betalen met Facebook-login

De nieuwe betaalmogelijkheid via Facebook wordt momenteel nog getest, maar komende maand wordt gestart met de eerste echte transacties. De socialenetwerkonderneming gaat daarvoor in zee met de online klerenwinkel JeckThreads, omdat die heel wat betalingen via de smartphone te verwerken krijgt.

 

De eerste keer dat iemand van de betaalmogelijkheid gebruik wil maken, zal hij zijn kredietkaart moeten koppelen aan zijn profiel. De volgende keren volstaat het om zich bekend te maken als Facebookgebruiker. De consument kan dan de vooraf ingevulde betalingsinformatie gebruiken als hij via zijn mobiel toestel aankopen doet. Kredietkaartgegevens of PayPal-gegevens hoeven zo niet langer te worden doorgegeven.

 

Schat aan info over koopgedrag

De grote vraag is echter hoeveel mensen hun kredietkaartgegevens zullen doorgeven aan Facebook. Al heeft het sociale netwerk hiermee wel al enige ervaring, aangezien de onderneming via de applicaties ‘Facebook Gifts’ en ‘Facebook Credits’ reeds de financiële gegevens van heel wat leden bezit.

 

Voor Facebook zou de toepassing bovendien belangrijke informatie over het aankoopgedrag van zijn gebruikers kunnen opleveren. Facebook zegt evenwel dat de nieuwe betaalmogelijkheid niet de bedoeling heeft om volume weg te halen bij andere online betaalmogelijkheden, zoals PayPal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top