Bijna 1 op de 5 bestelt online boodschappen | RetailDetail

Bijna 1 op de 5 bestelt online boodschappen

Bijna 1 op de 5 bestelt online boodschappen
Shutterstock

Bijna 1 op de 5 Nederlanders bestelt online boodschappen, en dan vooral persoonlijke en huishoudelijke producten. Bij AH.nl kopen de meeste online klanten, maar ook Bol.com en Zooplus trekken veel online shoppers.

 

Online kopen stijgt sterk

Het online boodschappen bestellen stijgt sterk; bijna 20 procent van de bevolking kocht in de afgelopen zes maanden online levensmiddelen. In 2014 was dit nog 10 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van GfK, onder 49.109 respondenten van 18 jaar en ouder in Nederland, dat werd uitgevoerd in maart en april.

 

De meeste online shoppers doen maximaal een keer per maand online boodschappen, een kleine groep doet dat al vaker. De consumenten die niet via internet inkopen noemen vooral dat zij "liever levensmiddelen zelf willen zien en uitkiezen".

 

De klanten zijn bij alle webshops het meest tevreden over de transactiefase en het minst tevreden over de service. Veel online shoppers vinden de bezorgkosten een bezwaar om vaker online boodschappen te doen. Onder de supermarkten scoort vooral Picnic goed op de transactiefase en de levering, al mag het assortiment wel wat ruimer van de klanten. AH, Plus en Jumbo doen het qua assortiment dan beter. Coop word het best beoordeeld op de klantenservice.

 

Kruidvat presteert best op prijs

De online drogisterijen worden over het algemeen gelijk gewaardeerd door de shopper. Ook hier zijn de beste scores op transactie en zijn de klanten kritisch over de service. Kruidvat scoort het best op aantrekkelijke prijs van producten, maar het minst goed op de service. De klant beoordeelt de levering van alle online drogisterijen over het algemeen goed.

 

De online warenhuizen worden eveneens allemaal goed gewaardeerd, maar Hema heeft volgens het klantenonderzoek van GfK de beste transactie en levering. Ook vinden online shoppers de producten van de Hema aantrekkelijk in prijs, al zijn de bezorgkosten voor veel online klanten een bezwaar.

 

De online 'specialty shops' worden gemiddeld net iets beter beoordeeld dan de andere shops. Zij scoren relatief goed op met name een ruim assortiment. Het minst tevreden blijken de shoppers er over de selectiefase en de service. Body&fit en Zooplus scoren binnen de categorie 'specialty shops' het hoogst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.